stinalill

Direktlänk till inlägg 17 september 2014

Sviktande tantliv

Av Stina - 17 september 2014 18:57

     


Ännu en dag i Västerås - Taxi till ingång 27 käkkirurgen. Ännu en gång till tandhygeinisten. Denna gång tog hon bort tandsten - "men det var inte så mycket". Förr när tandsten har blivit borttagen på mig, kändes det som hela garnityret skulle lossna, när dom skrapade   Men inte nu!! Jag fick rött grejs på tänderna och hela tiden fick jag titta i spegeln. Dessutom fick jag skölja munnen med nå´n bedövningsvätska innan. Det hade inte behövts egentligen, för det hela var rätt snabbt avklarat!! Och jag fick beröm - "det märks väldigt väl, att du har använt småborstarna mellan tänderna"!!


Frågade henne varför man hade sagt mig, att jag skulle borsta både tänderna OCH tandköttet? "På den punkten har man kommit fram till, att om man borstar tandköttet, BLIR det fickor av tandborsten"!!! Så råkade jag se ett litet anslag med Listerine och andra "munsköljare". Det ska man absolut inte använda, för det torkar ut slemhinnorna!! OM man vill skölja munnen, ska man använda något som heter FLUX - vit eller blå.... för i dom finns det 2% fluor - som skyddar tänderna mot karies. "Men du är inte så kariesbenägen, så det behöver du inte alls".....


Tänk så olika dom kan vara dom där tandhygeinisterna!!! Den här damen var det ju en ren fröjd att gå till   Det bästa på allt var, att hon berättade hela tiden - förklarade. Och det uppskattas ju verkligen av en så´n kontrollfreak som jag är   


Men att det ska ta fem timmar fram och tillbaka Skbg - V-ås - Skbg med sjuktransport tycker jag känns rätt lång tid (inklusive en timme för besöket) Men det är ju så klart bra, att det finns och det kostar bara tvåhundra pengar. Och när man sammanlagt har betalat 1800, får man frikort.


Imorr´n ska jag bara till Läkarstation och lämna ett prov. Men på fredag kl 05.50 (huvvaligen!!) bär det av igen. Då ska jag in på kranskärlsröntgen. En hel del förberedelser hemma kvällen före och sen fastande efter 24.00 Det ska bli "spännande" att vara med om... Hoppas hjärtats egna kärl är till belåtenhet..... Om inte, ska dom göra ballongvidgning samma dag och sen sätta in stent. Eventuellt sova över natt på sjukan efter det. 


SEN ska dom "diskutera ihop" sig och komma fram till hjärtoperation - eller inte.... Om jag DÅ har kommit igenom nålsögat, så ska sen FEM tänder dras ut - UTAN sövning - MED lugnande..... hej och hå..... Hygienisten berättade, att när dom dragit ut mina bissingar, kommer dom att sy ihop tandköttet med små, täta stygn!! Det känns ju bra - jag hade ju gjort mina bilder av hur blodet skulle rinna ur munnen utan stopp nerför halsen på mig efteråt....


                                                         


Jag mår ju pest och pyton egentligen. ALLTID knäsvag och matt och orkar ibland inte gå från balkongen till köket, utan att stanna och andas xtra. Två gånger har jag varit iväg och handlat själv och är gråtfärdig, när jag kommer hem. Men jag VET ju, att jag har vänner, som jag KAN be om hjälp. Men VILL ändå försöka klara mig själv så mycket som går. En dag lessnade jag på den här sjuka kroppen och bestämde mig för, att sy den där vetekudden, som jag hade lovat. Och det var nyttig terapi!! Sen har jag sytt FYRA (enkla utan lappar) till. Och fått en beställning av Johanna !! på en bordslöpare!! Det blev jag jätteglad för   Hoppas bara att jag kan knåpa ihop nå´t som hon gillar    


Egentligen är det ju fantastiskt, att dom kostar på en gammal tant allt denna sjukvård!!!Tänk vad allt detta KOSTAR tillsammans!! Men det är jag ju bara tacksam för så klart!! Och då kommer jag ju osökt in på valet som var i helgen. Jag har inte lusläst eller lyssnat på valpropagandan, som har vällt in över landet. Lite har jag väl sugit åt mig och så klart har jag röstat - fattas bara!! Och jag har INTE röstat på SD   Men nog förundras jag över hur stort utrymme dom har givits både före och efter - på alla sätt och vis?? Ja det finns mycket att säga och analysera - men det skiter jag i. Känns som jag nu har en del viktigare saker att lägga min energi på faktiskt. Även om jag försöker låta bli att tänka på tiden som kommer framöver..... EN dag i taget, EN dag i taget.....



       

 
 
Ingen bild

Annsan

18 september 2014 21:32

Kroppen är på jobbet, och tankarna med dig i morgon! <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards