stinalill

Direktlänk till inlägg 18 april 2010

Förklädd Gud och fåglar på flykt

Av Stina - 18 april 2010 19:05

Igår tog jag mig iväg på en jättefin konsert i Norbergs kyrka - "Förklädd Gud". Bergslagens kammarsymfoniker och några kyrkokörer + två solister - far och dotter. Så läste "min" Anita Hjalmar Gullbergs dikt mellan musikstyckena. Stämningsfullt. Och kyrkan var helt fylld av folk!!


Anita bjöd hem mig till sig efteråt. Där var hennes bror med familj och en del andra vänner till Anita. Soppa, bröd, smörgåstårta, kladdkaka, grädde och mangosorbet. Jag hade ju ingen aning om, att det skulle bli så festligt - då hade jag väl åtminstone tagit med mig lite blomster. Men det var riktigt trevligt, en varm stämning - så t o m jag tog mig in i samtal och var riktigt social....


Så har jag kommit igång att sy lite.

 

  

Jag fick beställning på ett babytäcke i blått och så här bidde det. Först hade jag tänkt mig vita hjärtan strödda över täcket. Men se det stämde inte - det ser ju vem som helst, att det är himmel och hav..... Så det blev fiskmåsar "strödda" äver täcket istället.


    Klicka på bilden om du vill se den större....  


Så har jag oxå sytt några set med spishanddukar och grytlappar faktiskt. Jag som har sagt, att jag aldrig mer skulle sy såná igen.... Tämligen less på dom. Men jag har lyssnat på bok under tiden - då går tiden fort.


Jag har återtagit mina sovmornar igen. Sååå skönt att ligga och snarka till, efter att ha läst tidningen. Men "imorse" blev klockan faktiskt 12.30, innan jag masade mig upp till frukost! Det är lite föör länge t o m för mig ;) Jag hinner ju inte få i mig de måltider jag ska ha *fniss*


Dagen idag har jag borrat och skruvat upp krokar på min hatthylla. Det är lite pyssel, när man inte är van. Men ibland hjälper tydligen inte vanan heller. Vice värden erbjöd sig att skruva upp min nya hatthylla på väggen. Och den hjälpen tog jag så klart emot. Han har varit snickare i hela sitt liv och är nu pensionär. Och slagborrmaskin och vattenpass hade han ju. Men lik 17 hamnade hyllan snett!!  Fullt synligt snett - det är inte bara jag som ser petitesser minsann!


När Tom sen var hit och rensade min dator från ett virus, som jag hade fått in, erbjöd han sig att komma som Fixar-Malte och borra om hyllan. Så nu har jag ringt kommunen och beställt honom. Så får vi väl se, om hyllan kan räta upp sig..... Så ska jag fråga den unge mannen som snickrade hyllan åt mig, om har har lust att göra en liten skohylla oxå åt mig i samma stil. SEN är nog hallen HELT klar!!! Skulle velat ha spegellister på innerdörrar oxå, men det får jag nog skippa. Jag har frågat på åtskilliga ställen efter färdiga paket med så´na lister, men inte fått nå´t napp.


När jag en gång var på hantverksmässan i Borlänge, såg jag fåglar i svart smide eller plåt kanske det var. Bestämde mig bums för att köpa några så´na. Men tänkte, att jag tar det på väg ut sen. Tji fick jag - då var dom slutsålda!! Dom hade varit jättesnygga på en ljus utevägg. Tyvärr har jag ju tummen mitt i, när det gäller att jobba i andra material än tyg. Men nu har jag fått en idé om att sy några flygande fåglar i svart tyg.....? Har ingen aning om det går, men jag ska prova i alla fall.....                           

    





 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

19 april 2010 12:00

Kära Stinalill!
Jag blir lika glad varje gång jag ser att du skrivit ett inlägg:) Men jag ser ju att du har fullt upp med sysselsättning utan att blogga dessutom.
Viket underbart vackert babytäcke du har skapat! Måsarna passar alldeles perfekt på de blåa.
Spishanddukarna och grytlapparna är nästan för fina att använda - jag skulle inte vilja smutsa ner dina konsthantverk med smutsiga grytor och plåtar. Däremot hänga på väggen och glädjas åt;)
Mina allra varmaste kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

19 april 2010 19:25

Hej Stina!!
Sutti och tittat och läst i din blogg!! Du skriver så "målande" ,am liksom ser allt framför sej...när man läser!!! Tack!!
Va mycket fint du hinner göra, sy täcken...mm...Så vackert med fåglarna på!!
Bra att du nu får hjälp också att ändra till hyllan...så att den kommer att sitta rakt!! Det är ju mycket irriterande att nåntin sitter snett!!
Men nu får du det fixat!! Han var väl lite "!klantig"???
Önskar dej en bra vecka!!!
Kramen vännen!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Anita

Anita

19 april 2010 22:27

Förklädd Gud låter bra. Jag förstår att ni hade riktigt trevligt. Måste verkligen berömma din konstnärsådra. Du är förbaske mig så duktig. Gillar ju när du syr i blå nyanser också .... Det är ju min älsklingsfärg.Så snyggt !!!
Trött är jag efter en arbetsam dag så nu blir det kudden ...
Stor kram till dig vännen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

20 april 2010 18:52

Kära Stina!
Åh, vilket underbart täcke...önskar att jag vore en baby som fick vila under denna ljuvlighet;o)
Trevligt att konserten med efterföljande samvaro uppskattades av dig, det var du verkligen värd.
Och du, det är väl möjligen inte så att du säljer några av dina alster???...skulle gärna köpa både det ena och det andra som du visat under tiden jag "känt" dig.
Ha det så gott och kramar i massor till dig vännen!!!




http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

21 april 2010 22:54

Hej igen Stinalill!
Du undrade om en sån där konstgjord gräsmatta skulle kunna ligga på en balkong som inte är inglasad. Vi gav en sån här matta med gummiknoppar på baksidan för några år sen till vår son. Den har klarat sig bra och skulle ha klarat sig ännu bättre, om den tagits in på vintern - men å andra sidan är de inte så rasande dyra. Man kan köpa en ny efter 3-4 år.
Mäter man ut golvstorleken exakt, kan man faktiskt få hjälp på golvfirman att skära till mattan. Det underlättar väldigt mycket.
Varmaste kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

22 april 2010 23:48

Du slutar aldrig att förvåna oss, inget är omöjligt för dig när det gäller att klippa och sy, du får fram dom mest förträffliga konstverken. Du har åter visat din skicklighet och inget förvånar oss längre, en stor mästare i textilkonstens värld !
En stor kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

30 april 2010 16:06

Hälsar på dig för att önska dig en trevlig Valborgsmässoafton. Hoppas du mår bra.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Anita

Anita

1 maj 2010 18:23

Ditt färskaste inlägg går inte att kommentera men detta går. Fantastiskt vad fin halle blev och tavlan med båten helt underbar den också. Vad då meningslöshet ?? Du som är så duktig och kan så otroligt mycket. Du är värdefull min vän !!! Bra att Annsan tar dig till operan ikväll. Du behöver det.
magnumglassen är god men jag har inte ätiti någon på länge nu. Farligt att köpa hem för även här finns det överflöd med det feta ser du.

Stor kram till dig och kom ihåg att du är värdefull men vän !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards