stinalill

Direktlänk till inlägg 26 juni 2010

Dynor, läkare och löneansökningar

Av Stina - 26 juni 2010 19:56

 

   


Det här har jag hållits med den senaste veckan. Först sydde jag den "milda" sidan i blockhus - i färgerna ganska lika de stolsdynor, som nu befinner sig inuti de nya. Med två sidor sydda, återstod ju två.... Men då var jag tämligen less på allt vad stolsdynor hette och började ångra att jag givit mig in på detta projekt....


Men jag måste faktiskt berömma mig själv, att jag fortsatte med den "tuffare" sidan och sydde klart! Men då blev det bara fyrkanter. Varje sida sydde jag med vadd + ett tund baksidestyg. Och med de gamla dynorna inuti oxå, blev det ju rätt mjukt för rumpan ;) Väldigt skönt att projektet är avslutat dock....


Igår blev jag bjuden på miiddag hos Annsan med famillj. Massor med god mat och sen jordgubbstårta på havrecrispbotten. Rysligt gott!! Och det är alltid så avslappnad och mysig stämning i det hemmet. Sen satt vi och tittade igenom några av Annsans otroligt fina fotoalbum - och snackade lite "skit".


Sen det där läkarbesöket i Fagersta ja.... En orginell läkare kan man väl säga. Han såg ut och betedde sig som en gammaldags lektor, tycker jag. Och han ändrade ganska ordentlig i medicinlistan. Han fyrdubblade dosen med Spironolakton, Ramilpril dubblade han och så tog han bort två av sex Furixtabletter. BNP- värdet  (som visar på hjärtats pumpförmåga) låg på mer än 3500! Det normala är ca 100.... Jag frågade vad Spironolakton hade för effekt. "Ja det är ingen idé att jag försöker förklara" - han hade ju en dum kvinna i stolen mitt emot.... Jag frågade efter biverkningar - han bara log och svarade inte.


Jag är ju en lydig kvinna, så jag åkte hem och förändrade mitt medicinintag. Men inte känner jag nå´n skillnad.... Möjligtvis lite mer yr i kolan.... Men, men - kanske värdena blir lite bättre - det får väl tiden utvisa. Det är ju kalium o natrium och alla möjliga prover, som ska vara bra. Tycker dock att JAG borde få reda på hur värdena ligger. Men som sagt - dum kvinna..... Ska på återbesök den 30 juli.


Jag har OXÅ fått kallelse till Dr Ola den 7 juli!! Vad jag ska dit och göra begriper jag inte - men jag ska väl snällt gå dit, när dom är så snälla och kallar mig. Sjukvårdens vägar äro outgrundliga.....


En kväll satt jag här och försökte rensa upp och få nå´n ordning bland alla mina pensionspapper. Det är inkomstpension och premiepension, tjänstepension eget val och annan tjänstepension + privat pension. Det är Pensionsmyndigheten och PPM och jösses vad knöligt att lista ut vad jag EGENTLIGEN får för inkomst efter 65!! Att försöka räkna ut det själv, har jag definitivt lagt på hyllan. Här gäller det att lita på att de kära myndigheterna räknar rätt!! Rysligt svårt för en så´n kontrollfreak som jag.... Dessutom gäller det ändå, att veta VAD jag har rätt till - för alla olika delar måste man själv ansöka om!! Halleluja!! Ibland har minsann myndigheterna koll på en. Men ibland "finns" man inte, förrän man talar om det själv....


I och med att min livförsäkring (som jag haft sen 70-talet) upphör att gälla, när jag fyller 65, så fick jag ett papper med besked om detta. Där stod det en liten rad "Om försäkringen har ett värde...." Så stod det ju ett tel-nr längre ner på sidan. Jag gick och grunnade på detta nå´n vecka. Dom borde väl ha kunnat skriva på en gång, vilket värde min försäkring i så fall hade. Till slut ringde jag upp. Och javisst - dom skulle skicka en blankett för ansökan om att få ut värdet!!


Det var ju ingen förmögenhet, jag hade att hämta - men i alla fall mer än 3000 pengar! Om jag inte hade ringt upp, så hade väl dessa tusenlappar tyst försvunnit i försäkringsbolagets stora ficka..... Det gäller att vara om sig och kring sig minsann!



 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

26 juni 2010 22:13

Som alltid, när du tar itu med ett projekt blir resultatet rasande bra - så snygga dynor du har skapat:)
Detta med pensionspengar man får ut eller ska få ut, är ett mysterium. Man har absolut inge möjlighet att själv räkna ut exakt hur mycket det ska vara. Efter mina första år som pensionär, fick jag plötsligt ett brev från Försäkringskassan, där man meddelade, att jag hade fått si och så många kronor för lite i pension varje månad på grund av felräkning!!! Nu fick jag pengarna retroaktivt, men man häpnar ändå. Jag ska alltså vara tacksam för att de erkände felet. Jag hade ju inget märkt, eftersom jag inte visste, hur mycket jag var berättigad till.
Bra att du var lite envis där.
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

26 juni 2010 22:57

Vilka fina dynor till stolarna du fixat!! Du måste vara myckt händig du!!!
Ja inte enkelt att räkna ut pensionen förstår jag...det är kasnke bara att vänta...
Önskar dig en fin söndag!!!!
Kramizzz!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Ann-Louise

27 juni 2010 08:02

Jättefina dynor! Passa på att fråga Dr Ola om medicinerna och dess biverkningar vetja. Han verkar väl vara en som svarar iaf..

 
Ruth

Ruth

27 juni 2010 09:47

Nu har du verkligen varit flitig med symaskinen, ingen har så fina stolsdynor som dig, du är en kreativ och duktig kvinna som är full av fantasi och allt du tar dig för blir tummen upp. Mycket vackert !
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Försäkringar

Försäkringar

28 juni 2010 04:04

Kom in på din blogg av en slump men jag måste bara lämna en kommentar för att säga vilka otroligt snygga stolar du har gjort!

http://www.forsakringar.nu

 
Ingegerd

Ingegerd

30 juni 2010 20:17

Fantastiskt fina dynor! Så superduktig Du är! Kul skrivet om de tyska jordgubbarna! Kissa ute kan vara lite knepigt bland myror och annat elände.Och balansen blir inte bätte med åren.Tur Du hade en bra BH!

http://vitplister.blogg.se/?tmp=30200440

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards