stinalill

Alla inlägg den 19 juni 2012

Av Stina - 19 juni 2012 00:33

Ännu ett migränanfall med flimmer!! Alltså - man kan ju undra vad det är som händer?? Jag har inte haft flimmermigrän på år och dag, Och nu händer det två gånger på två da´r! Med en jäkla huvudvärk till på köpet.  Har hormonerna fått fnatt eller har mitt oreglbundna ätande och sovande påverkat.... Nu har jag knaprat Anervan i flera dagar - hur månne det påverka Waranvärdet?? Ska iväg och ta PK imorr´n - jag får väl informera om sakernas tillstånd..... Men jag överlever säkert ;-)


Jag har länge tänkt skriva om den härliga utflykt som Annsan och jag gjorde den 27 maj!! Till det fantastiska kalkbrottet med det blågröna "medelhavsvattnet". Det var den senaste sommardagen (obs - inte den sista!!) med sol från en klarblå himmel och riktigt varmt och skönt till på köpet.... Detta fotot tog jag förra gången vi var dit - för tre år sen...


 

 

I år gick det inte att få samma toppenbilder, eftersom det var dykarskola där!! Dykare både från Fagersta och Örebro!! Det sas, att det var ett av Sveriges bästa dykvatten - klart vatten och ca 10 meter djupt.... Och visst önskade tanten, att jag kunde få dyka oxå.... Vad nu hjärtat skulle ha sagt om det....


          


Men jag fick nöja mig med att ta en annan tur till himmelriket ;-)

 

Och där uppe väntade ett helt hav av liljekonvaljer!! Ljuvligt härligt!! Doften förgyllde hela himmelriket!!! Och utsikten var inte fy skam heller!!

     


Sen parkerade vi på en äng en bit ifrån och stoppade in lite i ansiktet. Och njöt av den goa solen!! Till slut drog sig t o m tanten in lite i skuggan  - det VAR varmt!! Vi hade en riktigt vacker utsikt från vårt matrum och om vi vände oss mot andra hållet kunde vi se en gammal ståtlig masugn....

      


Sen skulle Annsan visa mig ett annat kalkbrott, men det visade sig, att dom hade stängt för med en bom :-( Kanske hade det inträffat något tillbud...? Men när vi körde därifrån såg vi  en svensk variant av Angkor Wat ;-) Häftigt!! Och visst kom fantasin igång - en lång trappa upp till varje torn, då man fick möjlighet att tänka efter. Väl uppe kunde den som inte uppskattade livet längre,  ta sig av daga med talja och rep.....  Ja skoja kan man ju även om så´na tabubelagda saker ;-) ... Men så´na här dagar älskar jag livet!! Faktiskt även migrändagar - även om dom inte ligger lika högt på skalan....


   


Naturligtvis finns det mycket, som jag inte kan skriva om här i bloggen. Sån´t som t ex rör mina barn och barnbarn. Det jag egentligen kan skriva om, är mig själv och vad jag gör och tänker. Ibland kan det ju verka rätt självcentrerat.... Men det är ju enbart MITT skrivande här. Men tankarna har jag - om både stort och smått....


Härom dagen lyssnade jag färdigt på en roman, som fängslade mig. "Flyga drake" heter den av Khaled Hosseini. Den handlar om två pojkar från Afghanistan. Jag vet ju inte riktigt hur mycket som var verklighetsförankrat, Men lite förståelse för kulturen och människorna, tror jag att jag fick. Att ändra på sättet att tänka, är ju inte gjort på en pisskvart precis. Och man kan ju fundera - vad har vi för rätt att försöka få dom, att se världen, som vi gör?? Är vårt sätt att se det enda rätta?? Är talibanernas sätt och se på kvinnors liv och männens makt alldeles bort i tok??


Visst tycker JAG, att dom är alldeles ute och cyklar och inte har rätt syn på mänskliga rättigheter och allas lika värde. Men ÄR alla människor lika värda??  ÄR verkligen jag lika mycket värd som Fredrik Reinfeldt t ex?? Han har ju fått 4000 i löneökning per månad - helt enligt ett demokratiskt beslut. Medan jag får tacka och buga för några 100-lappar till. Är ett svältande barn i Afghanistan lika mycket värt, som ett friskt och vackert barn i Sverige?? Vad har det afghanska barnet för framtid?? Till skillnad mot det svanska??


Ja visst tycker jag, att man ska försöka se allas lika värde. Men verkligheten ser ju faktiskt inte ut så. Naturligtvis är oxå varje människa värd oerhört mycket för de närmaste - föräldrar, barn, barnbarn, vänner o s v. Men de som inte har några nära relationer då?? Är dom icke-värda??


Ja ibland har jag mina funderingar.... Men detta är inget jag grubblar över på nätterna precis ;-) Fast emellanåt diskuterar jag med mig själv. Och för det mesta får jag faktiskt rätt tillfredsställande svar!!!  


         

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards