stinalill

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2010

Osömn, sömnad o saknad

Av Stina - 6 oktober 2010 03:46

En osovbar natt.... Lika bra att gå upp från sängen och skriva av mig lite tankar. Varför ligga och vrida och vända och låta tankarna fara i huvét. Då kan dom lika gärna få skrivas ner, så kanske dom kan lämna mig ifred sen..... Ja d v s alla tankar tåls ju inte att skrivas heller. Med tanke på "tredje man" s a s....


Tänk när man var ung och så ovetande om vad livet EGENTLIGEN innebar! Glömmer aldrig hur lycklig jag var, när jag blev mamma!! Och lika lycklig alla tre gångerna! Dom fick plats i min kärlek alla tre!! Sen blev det barnbarna - fem stycken - som oxå fick plats allihopa!! Nog är det förunderligt...  Vad rik jag är!!


Och jag ville jämna vägen för dom - både då och nu!! Ge dom allt gott jag bara kunde!! Och ändå blev det så fel många gånger. När jag inte orkade, när jag inte förstod, när jag inte kunde.... Så dumt att jag inte hade den ev klokskap jag nu har - DÅ - då när jag verkligen hade behövt kunskaperna om både mig själv och barnen. Så mycket besvärligheter, som då inte hade behövts föras över till nästa generation....


Men gjort är gjort och lort är lort.... Jag gjorde så gott jag kunde - efter MINA förutsättningar. Och jag tror ju ändå, att jag faktiskt gav dem en del positva saker oxå!! Annars hade dom ju inte blivit så fina människor, som dom är nu!! Jag är verkligen STOLT över dom!! Både barna och barnbarna!!


Sen fundrar jag ju vidare - vad ska jag mer sy till utställningen..... Jag har haft en väldig motivation nu ett tag - jag vill försöka få med ett brett "sortiment"....


Klickbilder :

       

En vetekudde..........   En tavla i frihansbroderi.... Grytlappar (till Ankie)


          

En nessesär.....           En nessesär till.....  Och babytäcke med kudde 


Och nattens tankar gav mig tipset, att sy några bokomslag/bokväskor.... Men egentligen har motivationen runnit av mig lite. Nu har det blivit två dagars paus. Och jag tror, att det blir flera vilodagar. Jag skulle VERKLIGEN behöva tvätta fönstrena oxå. Jag ser londondimman varje gång jag tittar ut..... Och känner ett stort BORDE.... Men jag vet ju, att visst finns det viktigare saker här i världen - än skitiga fönster..... och dom springer ju inte bort minsann.....


Fortfarande har jag mina trötthets"anfall". Och jag har verkligen försökt att "kartlägga" tröttheten för mig själv. Kommer den när jag äter fel, när jag har glömt att äta, när jag har druckit för lite/för mycket, när jag har varit iväg på nå´t o s v....  Det jag kommit fram till är först och främst sömn. Efter en natt när jag har sovit LÄNGE - typ 10 - 11 timmar, kommer inte tröttheten förrän på kvällen. Likaså om jag lyckas sova en stund på da´n.  Sen blir jag så där onormalt trött, efter att ha varit bland många människor på ett eller annat sätt....


Så - slutsatsen är : jag ska hålla mig för mig själv och SOVA; SOVA, SOVA.....!!! Och ALLTID ta med i beräkningen, att efter ett konsertbesök eller annan utflykt, ska jag boka dagen efter för sängen.... Tråkigt :-( Men - jag KAN ju faktisk sy ännu och jag KAN ta mig ut med bilen!! :-) Det som känns VÄLDIGT motigt och lessamt är, att jag inte orkar hälsa på barn och barnbarn. Det finns dagar då jag saknar dom med gråten som en klump i halsen....   Men till en del kan jag ändå följa deras liv lite grand på Facebook. Där håller jag faktiskt till i princip varje dag numera. Visserligen rätt svårt att skriva kortfattat. Men jag lär mig ;-) 

 
 
margit

margit

6 oktober 2010 11:22

Stina, SÅ fin och KLOKT du skriver!!! Precis som du, känner vi många...vi som är födda på -40 talet...Vi skulle kunna skriva..precis som du känner..JAG känner igen tankarna...
Jobbigt vännen att du är, känner dig SÅ TRÖTT!! Visst kan maten, intaget...vara en del av orsaken..och vi behöver stimulans...
Men du har ju fullt upp med ALLA DINA enormt VACKRA saker du sytt och visar oss!!!
Vilka UNDETRBART fina saker du gör!! KONSTNÄR!!!
Det vill jag kalla dig...
Antar att även du har Facebook.. Om du vill säga ditt efternamn..så kan man få dig som vän...eller om du "duttar in" på margit holm.. så kan man gå den vägen...vore roligt att även ha dig där som vän!!
En stor kram till dig, min kära Stina!!! /Margit

http://margitholm.blogg.se

 
margit

margit

6 oktober 2010 11:23

Måste säga , ge ett tillägg!! Vilka fina bilder du bytt till av dig själv!!! Nyfriserad och fin!!!
Kram!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards