stinalill

Alla inlägg den 17 juli 2010

Av Stina - 17 juli 2010 18:29

Aktivitetsdag idag - d v s jag åkte iväg till Ängelsberg. Men på vägen dit stannade jag vid Oti och gick runt - flås o flämt - på en liten lördaxloppis. Hittade tre små söta - blå!!! - teburkar, som man kan återförsluta väl. Sen blev det lite tyger från två pratsamma tanter - 40:-. Dom höll på att packa ihop, när jag till slut stapplade till bilen....


Ängelsberg ja.... jag hade läst i bladet, att "Wärdsarvsquiltarna" hade vernissage där idag. Och visst hittade jag lite smått och gott - till kameran vill säga. Jag samlar ju på ideér. Rätt vad det är kommer man på - ja men jag kanske kan göra så....


            

På fotot längst till vänster är ett stort täcke - skulle jag aldrig klara av, att få ihop. Men en kvinna berättade, att varje fyrkant är quiltad var för sig. Och sen är fyrkanterna hopsydda med band. Det är ju ett sätt, att slippa jobba med så stora enheter....


Den andra bilden är ett helt handsytt täcke ? från Syrien, tror jag det var. Mycket guld o starka färger. Och den tredje är ett ex på hur man kan variera sina fyrkanter....


        

Dessa tre bilder är detaljer från större verk. Tyckte rutorna i det första var spännande och annorlunda - inte så regelbundna. Och stjärnan i den andra bilden, är roligt gjord. Antagligen har man 10 olika tyger och skär alla i en hög kors och tvärs, så man får en stjärna i mitten. Sen pusslar man ihop olika tyger med varandra - då blir det olika stjärnor i alla 10 rutorna.  I den tredje detaljstudien, är små, små, mönstrade  blomlappar ihopsydda, så de bildar en krans. Runt om och i mitten av kransen är det endast neutrala små lappar.


      

Så blev det ännu en variation på fyrkanter i fyrkanter. Där kan man ju dribbla med olika färgnyanser. Och till sist såg jag en sydd och stoppad "klocka", som man ju kan sy till jul kanske.... 

   

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards