stinalill

Direktlänk till inlägg 17 december 2012

I en sal på lasarettet.....

Av Stina - 17 december 2012 20:20

Så hamnade jag där till slut..... jag som har varit så stor i korken och berättat, att det var mer än fyra år sen jag var "intagen" sist..... I torsdax tyckte jag, att det var lite völ tung-andat. Ringde läkarstation och ville bara be om, att dom skulle lyssna lite på lungorna och hjärtat. Så jag eventuellt kunde får bekräftat, att det var dax, att stoppa i mig lite fler piller...                                         
   


"Ring 112" var sköterskans omedelbara uppmaning!! Naturligtvis tyckte jag, att det var väl ändå onödigt, "Om inte du ringer 112, så gör jag det" - "Jag ringer upp dig igen om en stund, så jag får veta, att du kommer iväg". Så jag var lydig och gjorde som hon sa. Och han som svarade på 112, frågade om än det ena och än det andra. Och sa sen, att tyvärr hade dom ingen ambulans ledig, men dom skulle se till, att det kom en sjuktransport = taxi "det går nog fortare än att vänta in ambulansen idag".


Ja jösses.... Fram med ryggan, packade i trosor, mediciner, min journalmapp, CD-spelare med bok. Det gick på gammal vana - inte för att jag TRODDE, att dom skulle hålla mig kvar - det fanns ju ingen anledning - utan bara för säkerhets skull - utifall att.... En läkare kom in till mig tämligen snabbt på akuten i Köping. Och hade jag varit 30 år yngre, så hade jag nog satt igång en storflört ;-) Han var perfekt skuren karl´n - vackra ögon med långa ögonfransar, perfekt klippt och ett alldeles lagom annsat helskägg ;-) ATT jag kunde tänka på så´nt, när jag låg där på en brits och knappt kunde prata mellan de xtra andetagen!!


Och han frågade och frågade - ville veta HELA min sjukdomshistoria - från A till Ö. Det tog ju sin rundliga tid minsann - han ruskade på huvét och höjde ögonbrynen allt emellanåt. Och jag flåsade på.... "Har du glömt, att berätta något mer du har varit med om?" Ja just ja - gallblåsan har opererats bort och - joo jag har ingen mjälte kvar - den råkade dom skära i vid en operation.... Sen skulle han rådgöra med sin chef och jag väntade på den obligatoriska Furixsprutan. Men han kom in sen och sa, att dom ville lägga in mig!!! Vafför då då???


Så helt plötsligt befann jag mig i en rullstol på väg upp på avdelning 1 !!! Okej då - över natten då.... Jag var helt övertygad om, att jag skulle åka hem på fredan igen, då jag hade blivit urvätskad. Men näääej - på ronden sa dom, att dom ville ha mig kvar över helgen!! Jag hade varit så pass "illa däran", att dom ville observera mig och vätska ut mig mera.... Så det var bara att tugga och svälja. Och börja ringa runt till alla och tala om, var jag befann mig - så inte folk skulle bli oroliga....


Tänkte på de gånger då jag har bönat, bett och gråtit, för att jag skulle få vara kvar lite längre på sjukan. Då jag varit så dålig, att jag visste, att jag inte skulle klara mig själv hemma. Och NU skulle jag vara kvar, fast jag orkade gå runt själv - utan "hjälpmedel" och kunde äta osv. Säger bara det - det kan verkligen bli olika bedömningar på olika ställen.


Fast idag fick jag lite av en förklaring av doktorerna. Om man samlar tillräckligt mycket vätska i kroppen, kan vätskan trycka upp hjärtat, så att ådrorna runt hjärtat kläms ihop!! Och DÅ är det tack och goodbye....


Ska försöka att dokumentera mer imorr´n.... Nu dax att sova i min EGEN säng!!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards