stinalill

Direktlänk till inlägg 27 maj 2010

Vårexkursion

Av Stina - 27 maj 2010 20:29

Idag tog jag mig en liten tur ut i naturen. Tänk vad det växer - vilken kraft det finns!! Och vad mycket som är vackert! Jag kommer nog aldrig att sluta att förundras över naturens underverk....


T ex granens nya ljusgröna skott....

 


Skogsstjärnans söta, späda små blommor....

 


"Plocka vill jag skogsviol och binda till en krans" - en så perfekt blå färg!

 


Maskrosen som är så vacker in i minsta detalj - och det ÄR en ros!

 


Den härliga doften av häggen, som jag tog med hem....

 


För att inte tala om liljekonvaljen - den vackraste blomman av alla med den vackraste doften....

 


En av alla sjöar, som finns i Skinnsbergs kommun - den här hör till Tonsjöarna - och är ett populärt fiskeställe....

   


Och vid Övre Vättern finns helt tydligt bäver!! Men jag har aldrig sett nå´n där.....

  


Nå´n har tydligen satt upp en minnesplakett över året då jag föddes ;)

  

Många bilder blev det och fler ändå i min fotomapp..... En njutbar dag, då jag har känt mig tacksam, att jag fortfarande kan ta mig ut lite sakta och försiktigt i naturen. Här i arbetsrummet luktar det hägg och i köket liljekonvalj.


Efter min lilla naturstund slog jag mig ner i en ytterst avslappnad ställning på balkongen. Men kudde bakom huvét, en bok i öronen och solen i ansiktet - så ljuvligt! När sen solen gömde sig, pysslade jag lite i mitt älvlandskap och bytte ut lite mossa. Jag har plantat penseér i en hängande korg och röda hängpetunior + marguriter i balkonglådorna. Jag har även införskaffat en klematis - blå förstås - som ska få klättra på nätet uppefter ena väggen. Den här tiden på året älskar jag och njuter oavbrutet. Fast lite varmare kan det gärna få bli för min del.....


En natt i veckan vaknade jag och skulle gå upp och kissilera. Men jag höll knappt på att ta mig till toan! En så´n där plötslig otroolig värk i höger ben/höft!! Lika som jag hade för drygt ett och ett halvt år sen, då jag for med ambulans till Västerås. Det var nog inte lika jäkligt denna gång, men det räckte gott ändå. Turligt nog har jag Nobligan och Alvedon Forte hemma, så det har jag knaprat några dagar nu. Men jag tycker det är så mystiskt - få så där ont, när man ligger i sängen och sover!! Om jag åtminstone hade kört ett träningspass eller nå´t. Säger då det - gamla tanter med skröpliga kroppar...... Bunt ihop dom, vänd dom opponer å använd dom som sparbössa......

             

 
 
Ingen bild

Ankie

27 maj 2010 22:56

Ledsen att säga, men någon skogsstjärna hade du inte fått med dig hem från skogen. Mer åt harsyra :-)

 
Ingen bild

Ankie

27 maj 2010 22:58

Apropå bäver - vi såg en utter idag nere vid dammen i Kläringe. Coolt

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

27 maj 2010 22:59

Åh, tack för alla underbart vackra foton av våren.
Och du Stinalill, OK för att bunta ihop alla gamla tanter - men för att spara som en härlig bukett av kunskap och erfarenhet. Och ska de vändas upp och ner för att användas till något, så ska det vara till vaser för ljuvliga blommor;)
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

28 maj 2010 21:30

Så fint Lambergsfrua skriver om gamla tanter, så rätt hon har, det är inte många som har en sådan erfarenhet i bakfickan. Skogsstjärnan är Värmlands landskapsblomma, jag trodde faktist att det var sådana blommor på ditt foto. Väldigt många fina kort med naturens fägring som motiv. Längtar efter en bukett med härligt doftande liljekonvalj, men vart skall jag hitta det ?
Konstigt, bävern lämnar ofta bevis efter sig, men man ser dom sällan. Tack för alla fina foton.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards