stinalill

Direktlänk till inlägg 8 juli 2010

Min lilla "trädgårds"balkong

Av Stina - 8 juli 2010 20:50

Huvva vad jag känner mig intiativlös och inproduktiv idag. Börjar faktiskt vara riktigt less på min hackhosta oxå. Nu har jag hostat i en månad - det borde väl räcka för alla mina synder ;) ? Varit till ICA och handlat idag (med bilen!!), tittat på TV, så ringde mitt omtänksamma barnbarn Johanna och påminde mig om Ice age filmerna, som jag fick i julklapp. Så en av de filmerna konsumerade jag oxå.


Min balkong ja - den gillar jag verkligen!! Solen kommer dit vid ett - halv tvåtiden. Så det är perfekt för min dygnsrytm. Då har jag ju hunnit äta frukost... ;) Men när det är som varmast, är det faktiskt t o m i varmaste laget för den här värmeälskande tanten!!


Till höger i min lilla "trädgård" står min stamsyrén och min Klematis som klänger mot väggen på nätet. Svenska flaggan sitter alltid uppe. Inte för att jag är en stark svenskpatriot, utan helt enkelt för att jag tycker den är vacker. Ett parasoll kan jag oxå fälla upp, om det skulle bli FÖR varmt! Även ett litet bord kan jag fälla ut, om jag vill sitta där och fika....

  

Utefter balkongräcket har jag tre blomlådor på utsidan, där det i år finns röda hängpetunior och - minns inte namnet - Pysslingkrage, men lite större....


   


Till vänster står mitt trekanbord med älvlandskapet i hörnet mot väggen.  (Tack igen Lasse för att du fixade det åt mig!!)  Och i det kan jag hålla på och pyssla och möbla om lite då och då. Och mossan behöver vattnas varje kväll. Men då växer det oxå - harsyra, lingonris och även en liten gran!!

  


Till höger om bordet står min Änglatrumpet på golvet - spännande att se om det kommer några trumpeter i år! Nedanför bordet har jag ett litet stenröse med vackra stenar. Och ampeln hänger från en krok i taket. Fortfarande har jag pensérna kvar, men dom ska bytas endera dagen. Och emot väggen hänger så mina tre (två syns) flygande, sydda, svarta fåglar. Och på golvet har jag, som synes, pusslat dit trätrall....

 


I förrgår kväll var jag bjuden hem till Lotta tillsammans med Annsan, Aina och Birgitta. Lottas svärdotter hade lagat taiwanesisk mat till oss - jättegott!! Och så var det ju kul att träffa vännerna och snacka lite "skit"!! Det finns mycket att prata om - barnomsorgsfolk emellan!! Även om det bara är två av fem som fortfarande jobbar.....


Varma, sköna sommardagar är det minsann! Tyvärr är det mer moln än strålande sol. Så jag ids inte ta mig ner till sjön i "onödan". Det är ju numera faktiskr rätt påfrestande för tanten, att ta sig tillbaka till bilen igen....   

 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

10 juli 2010 16:10

Vilken liten fin oas du har skapat av din balkong!
Där kan man inte annat än trivas :) Tänk att du har lyckats med en stamsyren där också - jag är imponerad.
Visst har vi härliga sommardagar nu, även om jag personligen tycker att det är liiite för varmt för de vanliga uteaktiviteterna. Men det finns ingen anledning att klaga, tids nog sitter vi här och huttrar igen...
Ha det gott!
Soliga kramar,

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
RuthRuth

RuthRuth

10 juli 2010 21:45

Går det att göra det trivsammare på en balkong en vad du har gjort, tror inte det. Så mycket på en liten yta. Ditt hörnbord är en fröjd för ögat. Pensérna lyser och blommar så fint i ampeln, inte ska du byta ut dessa, dom flitigaste utav alla sommarblommor som gör allt för att behaga dina sinnen, svik dom inte, jag älskar dessa blommor.
Ha en fin söndag / kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

13 juli 2010 19:35

En liten blogghälsning...har tittat och läst lite i din blogg...sommaren...man hinner inte med bloggen som annars...
Kramen vännen!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards