stinalill

Direktlänk till inlägg 21 november 2009

En solig dagsutflykt

Av Stina - 21 november 2009 20:03

Idag har Annsan och jag varit iväg först till Tängsta hantverk utanför Köping. Sen till Åsby trädgård utanför Hallstahammar. Annsan tyckte vi skulle passa på, att fara ut, när nu SOLEN LYSTE!! Och det hade hon ju alldeles rätt i. Jag hade kameran med mig, men fotade jag? Näää.... tänkte inte på de....


Tängsta är ett familjeägt företag och dom håller till på en gammal loge mitt ute i spenaten. Och där finns BARA genuint hantverk! Allt möjligt i handsmide - vackra, rejäla saker!! Ljusstakar, kapsylöppnare, krokar, spikar och diverse presentlådor i bränt trä. Sen finns där oxå naturfärgat garn, vävda löpare och dukar och - hemstöpta ljus i alla former. Åååå köptarmen skrek hela tiden....


Likadant på Åsby. Massor av möjliga och omöjliga julprydnader. Tomtar i låånga banor - stora och små. För att inte tala om alla fantastiska blommor förstås!! Så - visst kom jag hem med en del så´nt, som jag inte visste, att jag behövde..... Och visst var det skönt, att beskåda den klarblå himmelen! För att inte tala om den fantastiskt färggranna solnedgånen!!


Igår var Birgitta inom och lämnade sin årliga adventskrans och hon hade dessutom med sig den lilla ljusgruppen på bilden!!


Visst är den söt? Och ja - hon känner mig - ljuset var blått så klart!! Tack igen Birgitta!! Hon är en fena på att fixa blomsterarrangemang och pysslar och grejar åt allt och alla.


Igår kände jag mig faktiskt lite teknisk!! Jag monterade ihop min bubbelmackapär. Det var inte det lättaste, eftersom jag tydligen har förlorat rätt mycket kraft i händerna. Och så smakade jag av det första vattnet med lite citrondroppar i. Godkänt!! Men nästa gång ska jag ha mer kolsyra i.


Så fixade jag oxå, att byta patroner i min skrivare! Fastän det kom upp nå´t meddelande om, att jag skulle "justera skrivhuvudet"?? Och inte vet jag hur jag bar mig åt, men till slut fick jag i alla fall Idas bok utskriven :) 


Dessutom fixade jag, att kopiera över foton från e-post till en bildmapp! Med hjälp av Johannan förstås :) Tack Johanna! De e bra med barnbarn ;)


Ibland vore det rätt bra, om jag hade en händig man. Som kan fixa att allt sån´t där, som ständigt dyker upp i ett hem. Orka vicka på tvättmaskinen t ex, så man kan städa inunder och se, om ett hjul har gått sänder - vilket jag tror, att det har gjort. Snickra ett litet skåp till det fula elskåpet i hallen, höja gardinfästena i rummet, få bort gamla gardinfästena i arbetsrummet o s v....


Men - nu är det så, att jag vill inte ha nå´n man!! Jag trivs med att leva själv, som jag nu har gjort i 12,5 år!! Jösses var det så länge sen..... Ja - så finns det ju snickare och målare och  rörmokare att ringa till....



 
 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

22 november 2009 13:20

Själv är bäste dräng sägs det och du besparas en massa "meningsskiljaktigheter" för att uttrycka sig snällt. Men visst, ibland är de bra att ha, karlslokarna.

Vilken härlig ljusbricka och jag säger som du ... å så blå också. Ja, det är en vacker färg. Som himlen själv.
Ha en bra söndag min vän !!!
Kram på dig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

22 november 2009 18:13

Vilken trevlig dag ni verkar ha haft och ljusbrickan är perfekt - det står Stinalill skrivet på den ;)
Du är duktig som fixar och klarar av så mycket av det tekniska/praktiska i hemmet. Jag klarar också en hel del själv, men överlåter så gärna det krångligaste åt MiML. Han vill så gärna ta tag i saker och ting . Jag är så innerligt glad att han finns i mitt liv, så jag kan stå ut med att han vill stila ibland ;)
Varmaste kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

22 november 2009 23:40

Det är väl för konstigt, går man bara för att köpa mjölk så kommer man hem med ett par knôkfulla kassar med sådant men inte viste att man behövde. Skickar jag gubben med en lapp till affären så får jag det som stod nerplitat och inget annat, kan inte gubbar se vad jag mera behövde ? konstigt tycker jag.
Vilken mysig och fin ljusstake du har fått, riktigt originell.
En trivsam dag har du och Ansan haft.
Natti, natti !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
margit

margit

23 november 2009 10:36

Hej Stina! Några dar sen jav var inne o titta/läste i din blogg. Va mycke trevliga/roliga saker du gjort/varit med om. Vilka fina pappersnäsduksfodral du gjort! Kommit på själv eller?? Söta o praktiska verkar dom vara. Lite petigt måste det va att göra dem.
Fina orchideer du har också! När man börjar med dom 9och lyckas...så vill man ha många!
Önskar dig en fin/bra vecka.
Kramen!

http://margitholm.blogg.se

 
stinalill

stinalill

23 november 2009 20:15

Skomakarlisa : "själv är bäste dräng" - jovisst är det så. Men det blir ibland lite komplicerat, när inte den drängen klarar att utföra jobbet ;)

Lambergsfrua : Jo hon Birgitta känner mig allt - hon vet, att jag är blå! Jag blir glad för din skull, att du har MiML!!

Ruth : Att shoppa med ögonen, kan faktiskt bli rätt dyrt ibland, när man hittar allt det där goda/roliga/nyttiga/vackra ;) Mer ekonomiskt att göra som gubben din!!

Margit : Välkommen hit Margit! Jag tackar och bugar för berömmet!

Kramar till er alla och tack för kommentarerna!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards