stinalill

Direktlänk till inlägg 27 november 2009

Skinande sol - innuti ;)

Av Stina - 27 november 2009 20:08

 Lite konstig med humöret är det.... Till synes utan anledning, känner jag mig nu på sååå gott humör!! Det mesta känns roligt - jag kan nästan säga, att jag känner mig lycklig!! Peppar, peppar - nu ska jag inte dra för stora växlar på det. Men jag njuter för fulla muggar - just här och nu.... Solen skiner inuti!!!


Igår stannade jag vid forsen mellan Övre och Nedre Vättern, när jag var på väg hem från skogen. För det mesta brukar det bara strila lite vatten mellan stenarna. Men nu var det fullt ös - det forsade och skummade som den värsta turistattraktion!! Vilken kraft det finns i vatten! Ja den kraften går väl Vattenfall miste om nu, när dom måste släppa ut vattnet "oanvänt".  Voine, voine hur ska dom nu få råd med chefernas bonusar.... Ja det skiter jag ju egentligen i. Men nog stod jag där ett bra tag och imponerades av naturens under och krafter!!


  

Sen började jag oxå kolla på de gamla mossbelupna träden. Gamla och vackra, med härliga rynkor i barken..... Tänk om en annan vore så vacker i rynkorna!! Men - det är klart - jag vill inte ha nå´n så´n grov bark i fejan förstås.....


Dagen idag har jag ägnat åt symaskinen. Det lackar som bekant mot jul och några små julklappar ska jag väl kunna åstadkomma med egen hand. Ni får se efter ju vad det bidde. Samtidigt som symaskinsnålen hoppade, lyssnade jag på "Tusen strålande solar". Och jag bara säger det - tänk vad lyckliga vi kan vara, som slipper krig och lever i en för oss normal värld!!!


Där i Afghanistan ska kvinnan jobba i hemmet, hålla käften och inte synas. Där är mannen överheten och kvinnan hans tjänare.  Tänk bara, att måsta ta på sig burka, så snart man ska gå utanför dörren!! Nog finns det orättvisor i Sverige - och dom ska vi ju försöka rätta till, om vi kan. Men hur ska utvecklignen i detta trasiga land nå´nsin komma nå´nstans?? Där klanerna strider mot varandra, knarket flödar och pengarna går till vapen.... Huvvaligen vad bra vi har det!!

 
 
Kram Ruth

Kram Ruth

27 november 2009 23:55

Ja där kan man se på det brusande vattnet att vi har fått mycket regn, riktigt ilsket ser det ut på din bild.

Vi skall vara glada att vi har det så bra som vi har det här i Sverige, det är så mycket hemskt runt om i andra länder.

Har satt Adventljusstakarna i fönstret i dag och kunde inte låta bli en jag tände dom alla, det blev så stämningsfullt.

God natt vännen !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

29 november 2009 14:47

Vad härligt att du känner dig på toppenhumör! Det behövs sannerligen nu, när det är så mörkt och grått ute. Din lilla fors ser verkligen våryster ut - höga vattenflöden som SMHI uttrycker saken. Vackert är det i vilket falla som helst.
Önskar dig en fortsatt fin första adventssöndag!
Varma kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

29 november 2009 15:35

En varm adventshälsning till dig Stina!
Blev också glad när jag läste om din lycka =D
Min dotter brukar säga att man läcker vad man känner och idag var det gott och varmt hos dig, så tack för det!
PS. Din yttre bark ser minsann väääldigt fin ut!
Adventskramar till dig från mig!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

29 november 2009 15:52

Låter så skönt när du skriver att du är lycklig. Ju längre ner i texten jag kommer så förstår jag ändå att det inte bara var en tillfällig känsla för visst är du lycklig och jag också och alla andra i detta landet som inte har det som i Afhganistan.

Att ordna upp det i det landet går inte förrän möjligtvis kvinnan får sitt egenvärde. Kvinnor behövs för diplomatins skull och för att kvinnor och män skall gå sida vid sida för freden och friheten. Vi kan inte få dem till det utan det måste vara kvinnorna själva som får sån kraft att de vågar resa sig upp och begära det. Vad vi kan göra är att förbjuda burka i det här landet och visa världen att burkan inte har med deras religion att göra utan är påhittad av männen själva för att de skall ha makten över kvinnan. Våra styrande i Sverige är flata som försvarar burkan. Vår utveckling går ju också bakåt om vi vacklar i frågan. Förnedring av kvinnan är det ....
Kram på dig och ha en go första advent !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
stinalill

stinalill

29 november 2009 15:53

Ruth : Visst är det vackert med allt ljus i alla fönster nu i advent!

Lambergsfrua : Det finns minsann mycket vackert att glädjas åt och speciellt när solen skiner inombords!

Lena : Vad bra att det läcker ut lite av det goda! Tack!1

Tack så mycket för kommentarerna och stor adventskram till er!!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
stinalill

stinalill

29 november 2009 15:58

Ja tänk barnen kan inte ens SE sin mamma, när den där burkan är på!! Rekommenderar att läsa/lyssna "Tusen strålande solar"! Men man riskerar att bli förb... förstås.....
Tack och en go adventskram till dig oxå!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards