stinalill

Direktlänk till inlägg 6 september 2009

Rösträtt och Herravälde

Av Stina - 6 september 2009 19:35

Det blev liksom en liten paus igår - härifrån iaf. Jag var med Anita till Västerås, där hon höll en föreläsning på Kvinnohuset. Tyvärr var det inte särskilt många som kom - dålig spridning av informationen. Men Anita var jättebra - som vanligt - hon är en bra föreläsare. Hon berättade om "Kvinnor som gick före" - huvudsakligen om Elin Wagner. Hon hörde till den generationen, som stred fram rösträtten för kvinnor bl a. Rösträtten som vi tar som helt självklar nu. Men för 90 år sen var det minsann inte självklart.....


Efter det åkte Anita och jag till en textilutställning, där en väninna till Anita - Anna Granberg - hade en ovanlig och lite kul utställning. Se några av alstren på fotona ovan! "Herraväldet" tycker jag var så kul! Och den passade ju väl in efter Anitas föreläsning! Och jag fick lov att gå ner på knä, för att kunna fota den!


Innan vi for hem, bjöd så Anita på mat på ett ställe nere vi hamnen i Västerås. Det var en rolig och intressant dag! Men mycket tröttande för tanten.... Bara jag kommit innanför dörren här hemma, rasade jag ner i sängen och höll mig där.....


Så vill jag verkligen TACKa för alla kommentarer!! Chatarina, Ann-Louise, Ruth, Hans, Lambergsfrua, Skogsfrun, Ankie och Medresenärskan - jag tar verkligen till mig era kommentarer och känner mig tacksam!  Det kommer mera pappaberättelse en annan dag.....

 
 
Ingen bild

Ann-Louise

7 september 2009 11:32

Man associerar (stavas det så??) olika. Den höga svarta hatten betyder för mig dressyrtävling på hög nivå. Och där dominerar tjejerna!!

 
Ingen bild

Chatarina

7 september 2009 14:28

Hej! Det är vi som ska tacka dig!! För att du velat skriva och berätta, Tack!

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

9 september 2009 19:16

Tänk så olika man associerar! För mig är stormhatten liktydigt med skolteater! Före julavslutningen varje år spelade all personal i skolan en pjäs för eleverna och det var en mycket efterlängtad och uppskattad händelse. Vi letade alltid efter en rolig pjäs och då var det ju helt OK att skratta rått och hjärtligt åt personalen :)
I teatergarderoben fanns just en stormhatt som kom flitigt till användning. Oftast fanns det också en prinsessa med spelad av personalens nättaste person. Hon kläddes då i en uttjänt balklänning, som någon vänlig själ skänkt till oss.
Kramar!

http://lambergsfrua.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards