stinalill

Alla inlägg den 11 september 2009

Av Stina - 11 september 2009 18:34

  

Det finns ett enda foto på mig i min kajak!! Och efter mycket strul fick jag den ända hit!! Den skulle ha varit beskuren, men det misslyckades jag med.... Skulle verkligen behöva en kurs i Fotoshop....


Först några "översättningar"" KKKK = Kanotklubben Kungsörnen Kungsör

K1 = enmanskajak, K2 tvåmanskajak - Kajak är en täckt kanot med sittbrunn

C1 = enmanscanadensare, C2 = tvåmanscanadensare - Canadensare är en öppen kanot

Kanot är ett "samlingsnamn" för kajaker och canadensare


Som jag skrev tidigare, tror jag, att pappa påverkade mig til paddlingen. Började alltså med att bygga en "kanot". Till skillnad från min bror Hans, överlät jag nog det mesta byggande till fadren. Men målade det spända tyget gjorde jag - flera gånger - i klargult! Jösses vad tung den blev! Och när jag kom till Kanotklubben i Kungsör, drogs det nog lite på smilbanden bakom ryggen på mig.... Men paddlade gjorde jag i den - iaf en gång.... Tungt så in i bäng gick det och jag hade stora svårigheter, att kämpa mig fram med de andra. Vart denna tingest tog vägen sen, minns jag inte. Frid vare med den - aldrig saknad....


Jag hade alltså inget begrepp om, hur en kanot skulle se ut!! Men det blev jag varse i detta kanothus!. Där låg kajakerna på rad både på tvären och på höjden! Det som gällde var en Västervikskajak eller en Max Andersson. När jag var grön i klubben lånade jag en, men man skulle då ha ordförandes tillåtelse. Och det blev det väl lite si och så med. En gång skulle killarna skrämma mig och skrek "Erik kommer!!!" Alltså ordföranden. Och jag blev ju skitskraj och vände mig häftigt i kajaken för att kolla. Och tippade i spa´t!! Och alla skrattade till max - ingen ordförande fanns i sikte - bara båg, för att få mig att tippa ikull!!


Och vad jag trivdes i denna kanotvärld!! Jag var nästan den enda tjejen som paddlade och var omgiven av killar - och uppmärksamhet!! Och gemenskap! Så´n gemenskap hade jag aldrig upplevt tidigare. Klubben hade en stuga på en liten ö - Rödko - strax utanför Kungsör i Mälaren. Där kunde vi sitta på kvällarna och grilla korv eller bada bastu och sen direkt i plurret! Jag åt surströmming där för första gången i mitt liv - och det var gott!! Och jag var förälskad i än den ena, än den andra. Men det "blev" aldrig nå´t - dom var hänsynsfulla och jag var blyg.


Vi tränade oxå och gjorde "nytta" för oss. Och vad jag paddlade!! Jag var ju tvungen att träna tillsammans med killarna för det mesta. Och dom var ju starkare i armarna än jag. Jäddrar jag paddlade - så jag fick blodsmak i munnen. Vägrade att bli sist. Accepterade inte att andra var bättre än jag. Vilket dom var.... Till slut försvann min mens och ordföraren Erik tog ett snack med mig, att jag fick lugna ner mig lite. Nu var det ju inte så, att man tränade med att lyfta skrot och höll på med bodybuildning precis på den tiden. Som dom gör numera, så tjejerna ser ut som karlar. Vi tränade i kanoterna. En gång kom Gert Fredriksson till vårt kanothus och körde ett träningspass med oss. Idolen nummer ett! Gissa om jag var stolt, när jag fick beröm av honom för min teknik!!.


Jag blev vald till ordförande i damsektionen. Och jag var med och åkte på tävlingar. Det var mysigt, när vi åkte allihopa i en täckt lastbil med kajakerna på en ställning ovanför. Gemenskap var ordet. En gång paddlade jag i SM i K1 500 meter i Kristineham tror jag det var. Kom tvåa elle nå´t sån´t. Det var ju inte rusning av tjejer precis - så vi var nog inte så många i loppet. Men det var kul, att ha varit med. Annars var det klubbtävlingar och andra "små" tävlingar.


Så småningom fick jag ett stipendium - då jag fick åka in till Max Andersson i Västerås. Och jag FICK en kajak!! Den var inte helt klar, men det fixade pappa sen. Det var intressant att gå där och få se hur dom tillverkade kajakerna. Dom pressade ihop olika fanér och hade in hela kajaken i nå´n sorts ugn. Snacka om att vara lycklig!! Det är den kajaken jag sitter i på bilden. (Med en cig i handen....) Sommaren då bilden togs, fyllde jag nog 17 år. Jag har ingen aning om vart kanoten tog vägen sen. Men troligtvis gick den tillbaka till klubben.


Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards