stinalill

Alla inlägg den 7 september 2009

Av Stina - 7 september 2009 20:03

Det gläder mig mycket, att mina barn har positiva upplevelser av sin morfar! Och det var väl så, att han förmedlade positiva känslor till dom. "Morfar var cool" skrev Ankie! Och jaa - han var verkligen en orginell man.

En gång kom han körande hem till oss. Men han kunde inte stanna länge, sa han "för han hade morsan i bilen". Jag hann tänka, att nu har det slagit runt alldeles - farmor hade ju varit död i flera år!! Men det visade sig, att han hade urnan med farmors aska i bilen!! Den skulle han köra till graven i Sthm, där den skulle placeras bredvid hennes man.....

Och som Chatarina skrev i en kommentar - han hade en guldring i örat! Och det var lååångt före, det kom i bruk bland män. Och ringen - det var hans senaste vigselring, omgjord till örhänge!! Dessutom, som Ann-Louise skrev, han groggade på mjölk!! Det blev nyttigare med mjölk än läskeblask! Så småningom började han även "berusa" sig med piller. Så det var piller, sprit och mjölk i en salig röra.....

Han blev oxå "ekonomisk" på gamla dar! En gång var det xtrapris på frusna höns i en affär. Och han plockade en hel kundvagn (en sån på hjul) FULL med höns!! Det var ju billigt! Minns att det kom fram en tant och skulle ta en höna ur hans vagn - hon trodde ju att dom låg liksom "kundskyltade" där i vagnen! Mat över huvud taget "samlade" han på - billig mat. Hela hans frysbox var PROPPFULL med billig mat....

En sommar kom han och hälsade på oss, där vi bodde ute på vischan. Flickorna och deras polkvänner bodde i princip hos oss då. Och dom hade rysligt kul med en gammal folkvagn dom hade köpt av en granne. Dom hade klippt av taket på den och gjort en cab och körde på lite småväg hemmavid. Ingen av dom hade körkort, men det såg jag mellan fingrarna på. Men så hade dom varit iväg till ett litet samhälle och tankat - soppan tog ju slut.....Jag, som aldrig hade sett min pappa arg förut, såg nu hur han öppnade fönstret och röt i nå´t om, att nu fick dom väl för fan ge sig. Men konflikträdd som han var, vågade han inte ta det öga mot öga.

Pappa drack ju friskt, när han bodde på Skarpmyrberget utanför Vilhelmina med sin destillator. Så skulle han en gång ta sig hem till Kungsör därifrån. Men han var väl alldeles under isen - han orkade inte köra längre än till Sveg. Där ringde han efter en bärgningsbil, som fraktade honom och bilen ända hem!! 7000:- !!  Men hem kom han!!

Jag hade flyttat till Skinnsberg Och så småningom träffade jag min sista make - en högstadielärare. När det var nytt, berättade jag glad i hågen för pappa, att jag träffat en ny kärlek "Jaha. Tänk om jag kunde träffa nå´n ny brud ändå" var hans enda kommentar....

Min man sa en gång, att jag blev så annorlunda, när jag pratade med pappa i telefon. Jag blev så kortfattad, menade han. Och en vacker dag slog ilskan ner som en bomb i mig! Jag var så förb...ad på pappa, att jag knappt kunde prata!! Jag som ALDRIG hade varit arg på honom!! Men nu exploderade årtionden av ilska upp i mig!! Och jag märkte, att det var inte farligt, att bli arg på honom! Han satte sig inte i ett hörn och grät hjärtskärande och han föll inte död ner! Det var en lättnad! Och sen bröt jag helt med honom. Jag tänkte inte fortsätta att vara hans mamma, trösta, lyssna och jämna vägen för honom. Han var inte min pappa längre - basta.

Sista gången jag såg honom, låg han på sjukan. Som en tunn, förvirrad fågelunge såg han ut, där han låg. När han dog, gick jag inte på hans begravning. Såg ingen anledning till det. Det enda jag ångrar, var att jag inte gav ungarna möjlighet, att gå på sin morfars begravning. Annars ångrar jag inte, att jag bröt kontakten.

Fortsättning följer.....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards