stinalill

Alla inlägg den 4 september 2009

Av Stina - 4 september 2009 18:33

Vill börja med att tacka för alla kommentarer under "resans" gång. Blir så glad över er respons och suger även åt mig av berömmet!! TACK allihop!!

En sommar, när jag var riktigt under isen, tog pappa riktig sats och tog med mig, min bror Hans och en ytlig kompis till mig (som blev Hans´ tjej) ut på sjön i sin båt Tossa. Det var en mycket speciell båt, som pappa konstruerat och byggt själv. Den var flatbottnad, hade en inombordsmotor, fyra kojplatser och en vedspis att fixa maten på!! Se fotot! Och den var döpt av mig till Tossa! Den gick även att segla - ja - lite grand kanske.... Vi åkte genom Mälaren ut i skärgården och ner till Trosa. Min nya kanot var med - fastsurrad på Tossa under färd.

När jag var i tonåren kunde det bli riktigt pinsamt ibland. Så snart jag hade nå´n kompis i närheten av pappa, började han flirta och betedde sig som en ung charmör. Hatade honom för att han skämde ut mig.... På Luciamorgonen kom klasskamrater till mig hem till oss och skulle bjuda pappa på sprit! Skam, skam....

Pappa flyttade så småningom till en etta med ett stort rum och ett litet, litet kök. Han inredde den rätt trevligt och höll väl någolunda skiten ifrån sig. Där firade han oxå sin 50-årsdag med släkten inbjuden. Tror det var under denna period, som han fick sin sjukpension. Han orkade inte med "ungjävlarna" längre. Senare flyttade han ut till min bror Janne med familj. Där inredde han en liten lägenhet på övervåningen till en gammal skola, som stod på Jannes tomt.

Jag bildade familj i Kungsör. Men efter 6 - 7 år tog jag till sist beslutet att separera från flickornas pappa. Kommentaren jag fick från min pappa satte sig hårt hos mig. Jag kämpade med skilsmässan, dåligt samvete, dålig ekonomi och att ta hand om barnen mitt i kaoset. "Vad fan har du nu ställt till med jänta?" var hans stöd till mig. 

Av naturliga skäl hade vi inte någon närmare kontakt kommande år. Han bodde ju ute hos Janne och hade väl jämt göra med att hjälpa honom och hans fru. Vara barnvakt till Jannes barn och bygga och fixa åt dom. Jag flyttade till Västerås och gick ut förskoleseminariet där. Visst hälsade han på ibland och ringde då och då. Och jag var ibland hem till honom och röjde. Diskade disken som stått i veckor, bytte sängkläder och gjorde rent. En gång hittade jag en död råtta under lakanet i hans säng! Det säger något lite om hygienen....

Jag gängade om mig  där i Västerås. Min pappa och min nya man kom väldigt bra överens - dom var alkoholister båda två..... Det hände att pappa var med oss ut i skogen och plockade svamp ibland. Men annars hörde han liksom hemma hos Janne. Pappa blev "uppfångad" av miljörörelsen så småningom. "Uppslukad" kanske är ett bättre ord. Hela hans bil fylldes av diverse budskap och slogans. Det var Miljöpartiet, Greenpeace och Svenska Freds. T o m en högtalare installerade han på taket, för att åka runt och propagera. Men rökte som en borstbindare gjorde han - miljöpartist eller ej - Commerce utan filter....

Jag hade flyttat till Uppland med man och barn. Familjen hade utökats med en liten bror. När DEN skilsmässan var avklarad, nödd och tvungen, åkte jag på semester i vår bil bakefter morfars bil upp till Vilhelmina. Redan då hade han "uppfunnit" ekodriving! I VARJE nedförsbacke kopplade han ur och körde utan gas så länge som möjligt. Det blev alltså tämligen ojämn hastighet om man säger så. Men miljövänligt....

Pappa  bosatte sig några år nå´n mil ifrån där jag föddes. Han inredde stugan som han hyrde och hade som vanligt många ideér. Han inredde oxå huset med en destillator - "Brännvinet är ju så förbannat dyrt!" Emellanåt ringde han mig och talade om vilken snygg "brud" han hade träffat. Och vilka fina bröst hon hade o s v. Jag försökte som vanligt, att stänga ute alla hans historier om kvinnor - jag ville inte veta.

Fortsätttning följer....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards