stinalill

Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Hopklistrad tant

Av Stina - 18 september 2009 19:48

   Det har då inte alls varit min dag idag. Riiiktigt seeeg dag. Men till slut fick jag ändan ur och började tvätta fönstret på balkongdörren, innan solen kom dit. Sen tyckte jag det var lika bra, att ta köksfönstret oxå. Där var ju rena Londondimman. Bort med blomstren och satte igång. Det jag glömde var, att ta bort fönsterlampan i keramik!! Så pang i golvet och många bitar blev det.... Shit!! Men gjorde klart fönstret ändå.


Sen tog jag fram sån´t där snabblim - men fick inte av korken. Jag hade tre små tuber, att försöka på. Spolade i varmvatten - men nej. Hela tuben vred sig istället. Grabbade tag i första bästa sax och klippte ett litet, litet hål i tuben. Sprätt - nu kom det lim!! - mycket och med fart!! Fingrarna klistrade ihop - fort till varmvattnet och lyckades dra isär fingrarna. Ena toffeln satt fast i golvet - med snabblim! Lim på bordet - fast jag hade en tidning under arbetsplatsen. Fram med rödsprit och lacknafta - funkade inte. Saxen satt ihop - min bästa kökssax...


Det tog ett tag, att försöka få ordning på alltihop. Skrapade och gned. Sen slängde jag allt snabblim - aldrig mer sån´t elände! Och tog fram vanligt kontaktlim. Fick till slut ihop lampskrället, som synes på bild. Fast inte blev det särskilt snyggt. Denna lampa är det en Skinnsbergskvinna som gjort - Gun Larsson. Och hon är nu död, så jag ville väldigt gärna ha lampan kvar.


Efter detta kollade jag på balkongfönstret - solen sken nu på rutan. Och det var nästan samma Londondimma som förut!! Tvättade om, tog isär fönstret och tvättade innanför. Men - efter mycket gnuggande och gnidande kom jag fram till, att dimman satt innanför det tredje fönsterglaset, som sitter fastskruvat utanpå dörren!! Men se där gick min gräns..... Kanske kan det vara trevlig med lite dimma i höstmörkret....


Ja det var mycket om lite. Simma lugnt!



 
 
Svärson

Svärson

18 september 2009 21:21

Stina. Jag säger bara en sak. Suck. Men det var kul att läsa:-) Skall kanske inte säga något som inte får bort superdupersvindyralimmet från den emaljerade diskhon sen det runnit ner där.

http://erikibennarby.blogspot.com

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

18 september 2009 23:08

Vad duktig du varit idag! Skönt med rena fönster - men attans att lampan dunkade i golvet. Inte ser den ut som ny, men är det ett kärt minne så ska den sparas. Tycker du har lyckats riktigt bra, för kontaktlim och annat lim är inte lätt att jobba med.

"Dimman" kanske lättar, när det blir lite torrare mellan rutorna...

Gonattkramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

18 september 2009 23:49

Inte din dag i dag, så synd om lampan som aldrig mera blir sig lik. Att gnida och gno på fönster som inte blir rena är frustrerande, jobb till nästan ingen nytta.
Hoppas du får en bättre dag i morgon.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Medresenärskan

Medresenärskan

19 september 2009 23:34

Jag lärde mig för ett antal år sen att man skall tvätta fönster i enbart vatten. Inga tillsatta medel. Du får ingen hinna och fönstren håller sig längre. Jag har prövat det nu i många år och är nöjd.

Fin lampa du slog i golvet. Tur att du lagade den. JAg älskar blått så jag tyckte om den ser du.
HA en fortsatt bra helg
KRam på dig!!

http://medresenarskan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Annsan

19 september 2009 23:40

Kanske elakt att skratta... Men jag riktigt ser dig framför mig med toffeln fast i golvet! :)
Däremot förstår jag sorgen över Guns lampa.. Hoppas du har något annat hon gjort oxå. Säg till annars, för jag har nog någon grej du kan få som hon gjort. Vi hörs. /kram Annsan

 
Ingen bild

stinalill

20 september 2009 22:03

Erik: Mitt lim var inte av den dyra sorten iaf - tyå 10:- för tre små tuber....

Lambergsfrua: Jag jag ska väl försöka med lite ytterligare restaurering - kanske lite, lite målat på sprickorna. Lite dimma är ju iaf inte dödlig...

Ruth: Jo det blev en bättre dag sen...

Medresenärskan: Ett bra tips du kom med! Ska prova det vid nästa fönstertvätt!

Annsan: Du får så gärna skratta Annsan!! Efteråt kan t o m jag tycka att det var komiskt!

Kramar till er alla!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards