stinalill

Alla inlägg under januari 2009

Av Stina - 23 januari 2009 22:19

.... såg ut så här.... Brieosten är nog inte helt utan kalorier precis ;) - men god är den. Och vindruvor glömde jag köpa, så det blev mango istället. Så nu är en mätt och bälåten och behöver inte stoppa in nå´t mer i ansiktet idag.... Förutom meduxinerna då förstås och Bolagets hostmedicin.... Ja du min bror Hans - det låter ju logiskt, att man inte ska ta nå´t slemlösande på kvällen. Så det hoppar jag över ikväll.... Men natten som gick sov jag riktigt bra igen. Sååå skönt. En har kommit upp i den åldern då man diskuterar ständigt hur man sover och om magen "sköter" sig *fniss*


Imorse kom målarn och gav mig ett pris på köksrenoveringen - 4 500 för att måla luckorna och övrig målning, byta handtag och tapetsera - inklusive färg. Och det var väl inte så dyrt - även om det blir ett djupt hål i min ekonomin.... Handtag och tapeter ska jag handla oxå. Men - här ska jag väl bo tills jag ska in på hemmet - så jag får väl lov att ordna så jag trivs. Och jag har ju inte stora utlägg på nöjen precis. Och resor blir det inga fler. Sen får jag väl försöka sy ihop lite pengar då och då kanske....Ja "nog ordnar det sig med blommor, bara käringa dör"....


Solveig R var inom idag  - ibland blir det tätt mellan given.... Hon är på hugget med sina insändare. Och jag hejar på för fulla muggar. De som arbetar OCH riksdagspensionärer får ju sänkt skatt!! Dom bäddar snyggt för sig Sveriges politiker.... Jag begriper inte - rinner korvspat ut, när man kommer i maktens korridorer?? Sen är det ju, som Solveig oxå säger - jag har då aldrig anställt någon som inte VILL jobba. Utan tvärsom, de som inte fick jobbet blev lessna och besvikna. Från toppen lär dom ju ha dragit slutsatsen, att folk inte VILL jobba. Och att folk inte gör annat än att simulerar sjuka och fuskar med det mesta. Är det månne så, att "efter sig själv känner man andra" och fattar besluten efter det.... Ruttet är vad det är.... Konstigt med politikerförakt???


Natti, natti

Av Stina - 22 januari 2009 21:59

Ja vad gör man inte för att Sverige ska komma på fötter!! Även om du har prylar, så du knappt får plats - köp mera, köp mera!! Håll konsumtionen igång!


Jag satt här hostande i lägenheten och kände, att det var dax att ta mig ut lite, innan det växer mossa på mig. Så kom det en massa reklam i brevlådan - jag har inte satt upp skylten "Nej tack ingen reklam" ännu. Och nu tycker jag att det är så roligt med reklam!! Jag lusläser vartenda blad. Så hittade jag den här hallmattan i ÖB:s reklamhäfte. Tyckte det var så vackra färger - blått är ju alltid vackert för mig ;) Och de två små eländiga mattkräken, som har legat nu i min nya hall, ser bara bortkomna ut. Gjorde verklighet av tanken och for iväg till Avesta. Tyvärr fanns inte den 2,5-meters mattan jag hade bestämt mig för. Så jag fick ta en som var 3,5 meter!! Nu är det mycket matta i hallen kan man säga!! Får se om jag kanske förkortar den så småningom....


Sen stod jag och dreglade över en platt TV - 19" med inbyggd DVD. Kan sättas upp på väggen - väger inte mycket. Velade fram och tillbaka - ringde Preben för att fråga till råds - han hade inte tid att prata. Ringde Ann-Louise som gick in på El-Gigantens hemsida och vi kom fram till, att priset var det inget fel på. Sen pratade jag med Erik oxå och han kom inte heller med några nackdelar. 2 795 pengar minus 10% rabatt. Öppet köp i 30 dagar. Så nu har jag en ännu inte uppackad platt -TV stående här!! Hur det kan bli....!!


Åkte sen hem till Solveig R i Norberg och blev bjuden på en jättegod fisksoppa. Vi satt och bladdrade ett tag, innan jag tog min lilla Pippi-bil och for hem. Och nu är det ju snart sängdax igen. Denna dagen gick undan....


PS Sov inatt efter min dos med Molipect och ett glas bolags-hostmedicin. Vaknade iof klockan 02, men lyckades somna om. Skönt!!

Av Stina - 21 januari 2009 21:01

Vilken jäkla hostdag!! Vågar nästan inte ringa upp nå´n på telefon, för då hostar jag så jag knappt kan prata. Pratade i alla fall med Annsan och hennes gube idag och frågade om han vill komma och snickra lite i köket mitt. Och han skulle komma och kolla så småningom. Jag vill ha upp microugnen på en hylla ovanför spisen nämligen. Det är så himla trångt på diskbänken.


Egentligen är det ju knäppt - jag är dotter till en slöjdlärare, men har aldrig lärt mig snickra..... Tänk vad användbart det kunnandet hade varit nu!! Men, men man ska väl inte kunna allt här i världen ;)


Har haft en rengöringsdag idag - badat - ett långt, varmt bad. Så har jag diskat - det gör jag inte varje dag. Så har jag oxå tvättat i min tvättmaskin!! Så himla gisvint att kunna tvätta just när det passar mig och inte behöva springa i trappor till en tvättstuga! Det luktar så gott - nytvättat - oxå sen.


Har hämtat upp säcken med sån´t jag har sytt från källaren idag. Det var faktiskt en del i alla fall. Sen ska jag arrangera det snyggt uppepå hyllan Ivar, så det ser lite lockande ut. Och alla tavlor jag sytt ska arrangeras på väggarna i min syateljé. Det blir nog bra, när det blir klart. Bara den här förbenade hostan kunde ge sig - det går ju inte att fungera som folk. Sov inatt - tack för det!! - men vaknade tidigt. Jag får väl ändå vara glad, att det inte har blivit en lunginflammation av det.... peppar, peppar ta i trä.... 



Av Stina - 20 januari 2009 21:04

Efter mycket om och men så satte jag igång med att få upp gardinfästen och gardinen i rummet. Jag skruvade så svetten rann. Tanten är ju inte särskilt lång och klev försiktigt upp och ner från stegstolen. Skulle inte ha sagt nej till en skruvdragare om jag säger så..... Men det lyckades till slut Och jag blev väl relativt nöjd. "Någon" behöver nog komma och skruva till några skruvar senare....


Sen har jag då bokhyllan som nu är "laddad" som den ska och är parkerad på rätt ställe. Sen ska takfläkten upp ovanför sängen, rumslampan upp ovanför soffbordet, draperiskenan upp plus draperiet. I badrummet ska torkställningen upp och duschdraperiet plus några hyllor, som först ska sågas av lite och målas.


Igår ringde jag till den målare, som rustade min förra lägenhet. Bad att han skulle komma och kolla vid tillfälle och lämna en offert på vad det skulle kosta, att måla köksluckor och köket. Sen måste jag ha bort den antika köksfläkten och "kryddhyllan" ovanför. Där vill jag ha mikrougnen istället. Ja det finns en del att göra....


Idag kom Jusma inom med tulipaner och vi satt och gaggade en stund. Annsan svängde innanför dörren och lämnade skärmattan och linjalen - hon skulle på kommunstyrelsen. Senare kom även Neta in en snabbis - för att betala en skuld till mig, som jag inte kom ihåg. Hon hade oxå bråttom, bråttom - skulle på körövning. Det rör sig i stugan....


Annars hade jag en liten sovstund i förmiddax. Natten blev jag inte fullsövd av - host, host.... Det hjälpte inte så mycket med den nya "hostmedicinen". Fast god var den.... Faktiskt godare än den hostmedicin, som jag höll på att äta ihjäl mig av, när jag var liten. Vet inte om jag har berättat den historien....??


 Min mamma var sjuk och låg i sängen. Jag måste väl ha varit runt fyra år gammal. Mamma hade en väldigt god hostmedicin, som smakade lakrits. Frågade henne om jag fick ta en sked. Jodå det gick bra - men bara EN sked. Och jag tog både en och två och tre skedar. Jag visste ju att jag gjorde nå´t olovligt, så jag tog flaskan med mig och gömde mig i vår kurra-gömma-garderob. Där stod jag sen i mörkret och halsade direkt ur flaskan - gotti, gott, gott.... Så småningom hörde jag mamma fråga min bror, om han visste var jag var nå´nstans. Och det första stället han letade på var ju i garderoben. Där stod jag med hostmedicinflaska bakom ryggen och försökte se oskyldig ut....


Det blev ett väldigt ståhej, mamma ringde efter en taxi och vi åkte ända in till sjukstugan i Vilhelmina. Där skulle jag dricka en svart medicin som såg jätteäcklig ut - jag totalvägrade. "Om du inte dricker den här medicinen, så går mamma sin väg". Pedagogik på hög nivå.... Och mamma försvann ut genom dörren. Sen minns jag inte mer av den händelsen.


Men minnet av mamma som försvann, har levt kvar i mig under alla år. Ingen visste ju det då, men min mamma dog några månader senare!! Tänkte på det igår. I år fyller jag 64 år och är alltså nu dubbelt så gammal som mamma var, när hon dog.... Jag hade länge nå´n sorts idé om, att jag skulle dö i samma ålder som hon. Lite av nå´n sorts magiskt tänkande. Men det gjorde jag alltså inte - utan har nu levt dubbelt så länge som min mamma.... 


Och det tänker jag allt fortsätta med ett tag till. Trots alla tarmvred jag har haft,  tre stroke, lunginflammationer, hjärtflimmer och hjärtsvikt.... Det är nog en rätt seg tant det här.....

Av Stina - 19 januari 2009 20:43

Nu ni har tanten kört igång!! Jag har varit på Bolaget - hick.... Där har jag då inte befunnit mig på år och dag, men idag slog jag på stort. Det var så här, att jag ville tacka Åke, vaktmästarn vid gamla lägenheten. Han har alltid varit så bra, att ha att göra med och alltid glad och positiv. Blommor?? Choklad?? Nej det stämde inte till honom. Så då var jag in och köpte en flaska wiskey till honom, som jag överlämnade när jag lämnade tillbaka nycklarna till lägenheten. Tror det var uppskattat - han önskade mig i alla fall välkommen tillbaka....


Nu tänker ni väl - den där flaskan på bilden innehåller väl inte wiskey? Nej, nej - jag föll till föga där jag stod hostande inne på bolaget och frågade efter en flaska Baileys - som hostmedicin tänkte jag mig. Då föreslog tjejen ett billigare plagiat. Och det nappade jag ju på. Ni som känner mig förstår nu, att här sitter jag nu och bälgar i mig gotti gott gott. Och hostar inte särskilt mycket längre....;)) Känner mig avslappnad i både kropp och själ... Ja, ja det får inte bli nå´n vana, som min pappa alltid sa, när jag var liten och fick 50 öre till godis....


Innan jag korkade av flaskan, la jag mig i sängen för en vilopaus. Och jag somnade och sov såååå himla gott. Det är banne mig skönare att sova på dan än på natten.... Antagligen somnar jag kanhända inte ikväll efter denna slummer. Men skit samma - jag kan ju sova när jag vill - hick.... 


Annars blev det inga mästerverk utförda idag. Men det kommer antagligen en ny dag imorr´n.... 

Av Stina - 19 januari 2009 01:40

Fy fan rent ut sagt, vad less jag är nu på denna föba...de hosta. Kände mig så himla trött och avslappnad, när jag släckte lampan. La mig i min sovställning och sen - hosta och hosta och hosta.... Tror jag får hjärnskakning - men jag har väl huvudvärk av sömnbrist.... Sen hoppar hjärtat hopprep i bröstet på mig - mycket irriterande...


De är konstigt - egentligen borde det väl inte vara värre att vara vaken på natten än på da´n.... Jag borde väl kunna fixa i ordning här hemma nu inatt, lika bra som imorr´n på da´n... Men jag kan ju inte sätta igång och spika och väsnas förstås. Och så känns det som huset sover - allt är så tyst. Bara min hosta som stör friden....


Satt ikväll och kollade på både Tradera och Blocket efter en så´n där hylla till TV:n. Och visst - jag hittade flera stycken. Men så kommer det där med frakt och hur betalar man - känns lite osäkert. Sen väggen där jag ska sätta den - den är rätt tunn om man säger så. Håller den för att ha TV:n på väggen.... Dom gick ju rakt igenom, när dom skruvade upp hörnskåpet....


Vid så´na här tillfällen skulle man ha tillgång till en karl - en händig en. Som gillar att snickra och skruva. Som man bara har att peka och visa och så gör han precis som man vill ;) Helst ska han ha elbehörighet oxå. Fast i och för sig - det måste ju inte vara en karl. Det kan mycket väl vara en kvinna - bara hon är händig. Tänker på Ankie - hon snickrar ju och fixar både det ena och det andra.... De är ju 17 att dom alltid har så mycket kring sig ongarna....


Tålamod Stina - tålamod.... Allt fixar sig så småningom - en sak i taget. Livet har inte bråttom.... Desto roligare sen, när allt är klart....


Nu blir de allt en kopp te och sen en slurk hostmeduxin igen, innan jag provar sängen igen....

Av Stina - 18 januari 2009 18:19

Tack så jättemycket Annsan!! Jag slutar leta genast!! Så bra att slippa gnata med det letandet.... :) Det finns ju så mycket annat att leta efter.... Minnet tex.... Nej jag brukar inte ha mobilen på, när jag är hemma. Och numera har jag ju en bra fast telefoni som fungerar t o m :)) Så då trycker jag bara på mobilen, när jag åker iväg nå´nstans.


Idag kom Heffa och hjälpte mig bära in grejerna från bilen. Och så blev vi sittande sen och pratade av oss. Hon är så go och omtänksam Heffa. När hon hade gått, satte jag ihop den nya Ivar-hyllan. Flås och pust... Sen tänkte jag om och flyttade sybordet till vänster om fönstret och tygbackarna på motsatta väggen. Telefonhyllan ska bort därifrån, så snart jag får ett nytt jack fixat.... Och det blir allt två hyllor till i Ivar + fyra backar till - det får väl bli inköpt vid nästa Västeråsresa.


Sen har vi kontorsdelen och träningsdelen ;) Det lät väl flott.... fniss... Så småningom ska det upp tavlor på väggarna så klart. Har tänkt att bara ha tavlor jag själv har sytt här. Och på översta hyllan ska ligga sån´t som jag har sytt - dukar, ryggsäckar, babytäcken och sån´t som jag har kvar till försäljning. Ska gå ner i källanren och ta upp det vid tillfälle. Tror inte det är så väldigt mycket kvar. Men - nu kan jag ju i princip sätta igång och producera igen!!!


Men ännu återstår en del att göra i rummet - gardiner ska upp där och draperiskenan ska upp. Sen vill jag ha tag i en TV-hylla som man kan sätta upp på väggen och spänna fast TV:n. Ikea har haft så´na förut, men inte nu längre. Är det nå´n som har nå´t tips var man kan få tag i en så´n??? Ja det finns allt en hel del kvar att göra. Så ska det vara nya lister vid golvet runt väggarna och jag vill ha köksluckorna ommålade och nya handtag och garderobsdörrarna målade och ev tapetserade m m, m m.


Men, men det får ta sin tid - nu är det ju i alla fall beboeligt.


PS Inatt sov jag inte igen - hostade och hostade - somnade vid typ 4 - halv 5. Men då sover jag nog inatt....








Av Stina - 17 januari 2009 20:53

Ja det blev väl inte så illa pinkat till en tillfällig gardin.... Det är ju inte min stil precis - jag är inte så där skir och feminin. Men det är ett enda tygstycke - inte en enda liten söm - två knappnålar slösade jag med ;) Jag har inte ens klippt av tyget - på ena sidan hänger det ner i golvet och mer till.


Så småningom ska jag sy en gardin i lapptäcksteknik till detta fönster - det kan väl passa i "ateljén".... Blåa block i olika nyanser har jag tänkt mig - så det blir uddar nertill. Frågan är om det inte behöver hänga nå´t på sidorna oxå.... De här fönsterna är bredare än de i förra lägenheten. Ja det får tiden utvisa....


Inte behöver ni vara förskräckta Annsan och Ann-Louise för att skärmattan är borta!! Det är bara jag som är så jäkla envis, att jag ska ha fatt i den. Det finns så många nya och fräscha skärmattor att köpa - jag kan t o m skicka efter en på Panduro. Om inte annat kommer den fram förr eller senare. Men ni vet - med mitt minne så är jag dömd att leta efter det mesta....


Jag VET t ex att jag har sett en liten metallgrej, som man liksom "fäster" ihop bokyllorna med i överkant, så det inte blir en springa emellan. Den såg jag förut och tänkte "jag lägger den här, så jag hittar den sen".  Tjohej du - så fasiken jag hittar den!! :-I Var "här" är nå´nstans det vete gudarna. Jag har tittat i alla små skålar och burkar, som står i anslutning till bokhyllan. Bara borta.....


Men, men - det är inte hela världen - den kommer nog fram en dag, när jag har stövlarna på mig ;)

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards