stinalill

Alla inlägg den 17 juni 2009

Av Stina - 17 juni 2009 21:10

Lyssnar nu på en bok som heter "Sa du gula höns?" - samtal om livet från A till Ö. Skriven och inpratad av Lill Lindfors och Agneta Lagercrantz. Lite lagom att lyssna på. Ingen bok att lyssna rakt igenom på, tycker jag. Men eftersom jag hör till samma generation, känner jag igen mig en del. Även om det jag hitills hört är ganska allmängiltigt.


T ex det svåra att uttrycka vad man själv vill och inte vill. Inte vara andra till lags bara, utan verkligen tänka efter vad man själv vill. Att kunna säga nej och i och med detta oxå kunna säga ja - och verkligen mena det. Sen kan man ju göra saker, som någon annan vill förstås. Men att då ta ställning och välja detta med vilje. Inte för att man känner att man "borde" väl - suck....


Så talar dom oxå om att fånga dagen - att leva i nuet. Och det är minsann inte det lättaste! Hur lätt är de inte att planera för helgen, för semestern, vad man ska handla imorr´n o s v i all oändlighet. Dom föreslog, att man skulle ha en lapp i fickan, där man hade en påminnelse. Egentligen är det ju BARA nuet som existerar. Det är bara nuet vi kan påverka. Det som var igår har redan varit - dagen igår kan vi inte välja att göra om. Dagen imorgon vet vi inget om - det kan hända saker, som vi inte alls har något inflytande över.


Så - idag har jag setat på balkongen och sugit åt mig varenda solstråle! Så ljuvligt!! Det har inte varit sol hela da´n, men framåt eftermidda´n - kvällningen satt jag där och verkligen fångade dagen!! Och morgondagens regn kanske inte alls faller över Skinnsberg - vem vet.....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards