stinalill

Alla inlägg den 30 augusti 2009

Av Stina - 30 augusti 2009 18:31

Oj vad jag har hållits och scannat, varit in på Fotoshop, förstorat och klippt ut och fört över till en bildmapp. Hur jag gjorde, har jag ingen aning om! Det blev lite snett och vint, som ni ser. Men jag lyckades ändå få in bilderna på min mamma och pappa som unga. Storartat tanten!

Den översta bilden är tagen 1936. Då var alltså min pappa 23 år och min mamma 19 år!! På den nedre bilden är min mamma Inga bara 18 år! Och visst förstår jag, att pappa blev kär i min mamma - hon var ju rätt söt.... Men efter vad pappa berättat, var mamma inte lika het på pappa. Hon var visst kär i sin morbror och hade svårt att släppa honom. Det var t o m slut emellan mina föräldrar under en period.

Men till slut gifte dom sig i Huddinge kyrka Pingsten 1939. Pappa 26 år, mamma 22 år gammal. Som jag tidigare berättat, cyklade dom på bröllopsresa från Huddinge till Vilhelmina!! Det var svårt, att få jobb för pappa - det var stor arbetslöshet. Men till slut började han då som slöjdlärare i byskolan i Malgovik utanför Vilhelmina. De första åren bodde de i lärarbostaden i skolhuset. Min äldsta bror föddes i januari 1941 - det var fruktansvärt kall vinter - is på vattenhinken och dom sov bredvid vedspisen, som eldades rödglödgad.

Det kan inte ha varit lätt - även om dom var unga och starka. Mamma var ju född i Skåne och pappa var infödd stockholmare. Mitt ute i ingenstans bodde dom nu - långt från bekvämligheter och stadsnöjen. Pappa byggde så ett hus till sin familj, med fin utsikt över Malgomajsjön och fjällen. Detta hus var oxå lite speciellt. T ex blev det ett fyrkantigt badkar i kakel - där vi så småningom badade alla tre ungar. I köket fanns ett tvättnedkast - en lucka i väggen där man slängde ner smutstvätten. Som hamnade direkt i tvättstugan i källaren.

Pappa murade oxå öppna spisar - både i vardagsrummet och i "ateljen" på övervåningen. På öppna spisen i vardagsrummet satte han fast ett gipshuvud, som han gjort av min mamma. Detta huvud har jag numera på min vägg bredvid min säng. På tomten stod oxå ett timrat härbre, där pappa inredde sin ateljé. Högt i tak var det och efter ena väggen på ett loft - med en trappa uppför, fanns ett antal väggfasta sängar. En väggfast säng gjorde han oxå i "ateljén" på övervåningen i bostadshuset.

Till vardagsrummet gjorde han ett bastant, stort matbord med sex eller åtta stolar. Även ett stort skåp hörde till den matsalsmöbeln. Allt var i svartbränt trä. Även en mjukt svängd vardagsrumssoffa tillverkade han och gungstol i egen design. T o m rumsgardinerna vävde han - ett ganska grovt, blått tyg i längder. Jösses - han måste ju ha jobbat dygnet runt!!

Jag vet inte riktigt när han öppnade ett eget företag oxå. Han tillverkade trä-sovenirer, som han sålde till hemslöjden i Vilhelmina. Små lappgummor och gubbar bl a.  Men pengar hade han svårt att få grepp om. Jag har en bastant påse med brev, som skrevs från medlemmar i min familj till min farmor. Den brevsamlingen fick jag av min faster, när min farmor dött. Och där är vart och vartannat brev från pappa till farmor en vädjan om pengar. Så farmor såg nog till, att hålla honom under armarna även som vuxen.

Fortsättning följer....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards