stinalill

Alla inlägg under augusti 2009

Av Stina - 18 augusti 2009 21:12

Idag har jag alltså varit huslig!! Och lagt in två kilo Västeråsgurka! Känner mig riktigt hemmafruaktig.... Jag är ju inte den, som annars trivs vid spisen precis. Men jag köpte gurka igår på väg hem. Och då var jag ju tvungen, att ta rätt på den.... Gott på leverpastejmackan!


Imorse (Kl 11....) ringde en man från Vilhelmina kommun angående kommentarer, som jag gjort på deras fotoarkiv. Han var rysligt trevlig och så pratade han norrländska!! Sååå mysigt att höra!! Han frågade, om han fick skriva in mina kommentarer i fotoarkivet. Och det är klart han får. Vi kom att tala om Sveriges kallaste temperatur, som min pappa uppmätte Luciadagen 1941 - 53,3 grader! Fast i boken han hade, stod det, att det var i Laxbäcken. Men det var alltså i Malgovik. Fast vi hade postadressen till Laxbäcken förstås. Kul att prata med nå´n, som kände till trakterna där uppe.


Efter "gurkandet" idag blev jag så oerhört trött. Och då är jag bara tvungen, att lägga mig i sängen. Det är tråååkigt, men nöden har ingen lag. Så småningom kan jag ta mig upp igen och pyssla med nå´t. Plocka undan i köket t ex. Sen hade jag tänkt, att jag skulle kunna sätta igång med nå´n sömnad. Men så blev det alltså inte - tyvärr. Fast det kommer väl en dag till förhoppningsvis. Och imorr´n skulle det bli sommar igen! Då kanske en får ta sig en tur ner till sjön!! Sista rycket före höstens inträde kanske....



Av Stina - 17 augusti 2009 20:23

Som jag skrev igår, var det kräftor på menýn igår!! Smask och slurp! Så ljuvligt gott!


Och varje gång dom var ut med hundarna på promenad, kom dom hem med kantareller - till mig! Om dom glömt, att ta med sig en kasse, tog dom med svampen i jackans huva eller knöt ihop jackan till kasse! Och jag förstår inte - det måtte vimla av kantareller i deras skog! Många var ju ute och plockade i helgen, men Ankie och Stefan kom ändå hem med skäppan full - även på söndagskvällen! Och idag, när jag kom hem, hade jag det stora nöjet, att fylla min lägenhet med kantarelldoft! Plus att jag stekte rikligt med svamp till två smörgåsar!! Salig kan man bli för mindre!


Som vanligt var det full fart i den familjen! En skulle skjutsas på fotbollsträning, nästa skulle ha löpträning,  sen skulle en till en kompis, så ut med hundarna, mat, disk och tvätt. Inte minns jag, att det var så´n himla fart, när jag var i 40-årsåldern.... Men då fanns inte mobiltelefoner och inte datorer. Oj - jag är nog rätt gammal kanske.... Men flickorna fick alltid ta sig till stallet själva t ex. Dels hade jag ju Preben lite yngre, som jag inte ville lämna hemma själv. Dels tänkte jag nog, att börjar jag skjutsa, så får jag åka som en tätting genom byarna.


Och nu väntar Pontus på, att få ta sitt förarbevis för moppen. Och Dennis väntar på att få ta sitt körkort. Och för Stefans jänta är det oxå körkortsdax. Och Ida och Johanna håller oxå på och kör till körkortet. Dom blir stora - småungarna.... Snart kanske dom kommer åkandes själva till mormor i Skinnsberg!! Man vet aldrig....


För övrigt var mormor så trött, så trött väl hemkommen. Stannade i Västerås och handlade mat - i butik med större urval än hemma. Sen var det två värktabletter och sängen som gällde. Imorr´n blir det vilodag.....

Av Stina - 17 augusti 2009 20:11

.... fast visst kan dom få en och annan svordom oxå ibland, när dom är alltför på. Jiva är den ljusa och hon är ganska lugn och beskedlig. Men när hon kom hem igen, efter att ha varit hos sin tidigare matte under semestern, var hon så glad, så glad. Hon viftade med hela kroppen och var alldeles till sig!! Seger är den svarta. Och han är allt en riktig segerherre! Alltid pigg på upptåg och alltid, alltid hungrig!! Är det nå´n som viskar om mat, så är han ögonblickligen där.


För den som inte vet - så är dom båda av rasen Hovawart. 

Av Stina - 16 augusti 2009 16:31

Det är alltid lite knasigt, att gå in på någon annans dator. Men jag tog mig en tur in på Ankies iaf. Bilden ovan har jag knyckt från Ankies fotoalbum från Bulgarien. Det är Dennis som har sina knep, för att garanterat inte få solen i ögonen ;)


Men bruna hade dom ändå blivit på en vecka och med solskyddskräm på. Badat hade dom gjort - mest i Svarta havet. Och ätit och sovit, slöat och umgåtts. Precis som en semester ska vara.


Här i Glädjen blåser det småspik och den stora lampan är inte tänd. Får väl se hur det blir till veckan. Igår åt vi potatisgratäng, lövbiff, bearnesås och sallad. Och kladdkaka till efterrätt. Mormor skulle vispa grädden till. Och jag vispade och vispade. Jäddra dålig fart på Ankies elvisp, tyckte jag. Och grädden ville inte tjockna. Så kollade jag på förpackningen - Matlagningsgrädde!! Ja då hjälper väl ingen visp i världen.... Så det blev lite tunn grädde till kladdkakan.... Men Pontusen blev iaf firad av sin mormor före middan med ett kuvert och lite småpresenter.


Och ikväll vankas det kräftor!! Smaskens! Sista kvällen på Ankies semester! Sen börjar vardagen för både ungdomar och vuxna med skola och jobb. Och en tant pensionär åker hem till Skinnsberg - får se om jag kan hitta nå´t nytt projekt att sätta igång... Fick ett SMS från Annsan - hon hade iaf sålt för 800 kronor! Inte illa pinkat! Tack Annsan! Det blir lite nya textilfärger och lakansväv!!

Av Stina - 15 augusti 2009 11:19

Idag vill jag gratulera min bror Hans, som fyller 66 år idag! Hoppas du får en lagom trevlig födelsedag! Tänk vad tiden går!


Och idag ger jag mig iväg till Glädjen, för att fira Pontus. Tänkte mig att klara av, att ha maten på bordet, när dom kommer hem. Får väl de hur det blir. Det är en del som ska klaffa, för att det ska vara möjligt.


Så nu ska jag ta och göra mig iordning. Är tillbaka på måndag igen.

Av Stina - 14 augusti 2009 19:59

Två små blommor på luktärtorna har behagat titta fram!! Men dom kände allt på sig, att ta fram några blå först, för att göra mig nöjd ;)Och visst är dom fulländade, där dom tittar upp över kanten till mitt älvlandskap! Det är rätt så fantastiskt förresten, att det växer och växer ur mossan, som jag la dit i början på sommaren! Harsyran riktigt väller fram och t o m små björkplantor tittar upp!! Plus själva mossan som växer till undan för undan. Men så ser jag ju till, att vattna regelbundet oxå.


En riktigt seeeeg dag har det varit idag. Det har inte blivit mycket gjort precis. På nå´t vis är det så, att ska jag åka iväg nå´nstans, så är jag "på väg" långt innan det är dax. Jag har allt en del att träna på, vad gäller att leva i NUET!!


Pratade med en gammal rektorskollega idag - Solveig, som oxå är pensionär. Och båda är vi rörande överens om, att vi har tur som sluppit ifrån arbetssvängen inom det gebitet. Tänk alla chefsmöten, alla personalmöten, information, budget, alla planer och medarbetarsamtal och fan och hans mormor. Hur orkade man egentligen.... Fast det gjorde jag ju inte till slut... Huvva! Det som var roligt var personalbiten, men det blev ju mindre och mindre tid till den....


Nog har jag det rätt bra nu ändå. Och tur i oturen har jag haft, som klappade ihop då jag gjorde det. Hade det varit nu, vete 17 hur det hade blivit. Nu får man ju inte vara sjuk, när man är sjuk.... 

Av Stina - 13 augusti 2009 20:47

Kollade på Packat o Klart på TV. Dom hade varit på Filippinerna. Och jag blir så sugen - dom visade fantastiska vyer! Långa vita sandstränder, en bungalow alldeles bredvid stranden, fantastiska vatten att snorkla i med massor av fiskar, otroligt vackra solnedgångar o s v....


Då längtar tanten, ska ni veta.... Men istället får jag lov att tänka på de resor jag faktiskt har gjort. De flesta bilderna från mina resor har jag dock inte på datan. Utan dom finns inklistrade i mina album - tagna före jag fick tillgång till digitalkameran. Men resan till Vietnam och Cambodja har jag på data. Som den här solnedgången på Mekongfloden. Det var dock ingen sol och badresa, utan en upplevelseresa i allra högsta grad.


Men, men sommaren i Sverige går inte av för hackor den heller minsann. Imorr´n finns det chans till att den stora lampan tänds :) Utan nå´n extra skatt - se nedan....


Fick ännu en elräkning idag. Varje månad dimper den ner. Själva elkostnaden är 82:50 av slutsumman på 275:-!! De övriga kostnaderna är Abonnemang, Elöverföring ? och  Energiskatt. Sen tillkommer Moms på 25 %. Men betalar alltså Moms på Energiskatten!! Skatt på skatten! Där har man verkligen ansträngt sig för att få ut mesta möjliga..... Detta visste jag iofs förut, men det blev så tydligt nu. Det gäller ju även bensin kostnaderna, där det oxå är moms på bensinskatten. Det gäller för farbror staten att gömma skattekostnaderna så mycket man kan.... "Vi har ju sänkt skattetrycket minsann"!! 


Nog är jag villig att betala skatt. Men jag tycker det är lumpet, att liksom ta ut skatt lite här och lite där - i smyg liksom. Istället för att man betalar hela sin skatt på inkomsten. Då slår man på trumman och ropar ut: "Nu sänker vi skatten" - för dom som är friska och har jobb förstås. Annat "avskum" som sjuka, arbetslösa och pensionärer - dom gör ju ingen nytta - dom får betala och skylla sig själva....


Jaaee - varför blev jag inte politiker, kan man undra. Därför att jag klarar inte allt ruffel och båg och spelen för galleriet, som finns i politiken. Skulle bli så förb.....  - så jag skulle väl får stroke och hjärtinfarkt på samma gång.....



Av Stina - 12 augusti 2009 21:12

Ja idag terrar jag er med närbilder av detaljer i tavlan. Det var väldigt mycket jobb jag la ner denna gång. Men allt är maskinsytt, förutom ängelns ögon och mun. Jag är inte så mycket för att hålla i nålen själv ;) Hela tavlan är ca 55 x 40 cm stor. Jag har oxå fått upp den på väggen idag. Hålen gapar tomma nämnligen på väggarna i arbetsrummet, eftersom Annsan fick med sig det mesta. Får väl se hur jag gör, när sakerna kommer hem igen.


Växlande molnighet idag kan man väl säga. Satt en lång stund på balkongen och njöt av solen. Så har jag möblat om lite där igen. Jag var tvungen, att ge Änglatrumpeten mera plats. Den har blivit otroligt stor. Men några trumpeter ser jag inte till.... Men en konstig humla blev jag varse idag. Den hade krupit in i en blomma och där satt den. Jag försökte peta till den lite - hörrö det är dax att vakna! Den vinkade lite med några ben, men satt kvar. Inte vet jag om den maskade i jobbet och tog en tupplur? När jag kom ut nästa gång, var den iaf borta.


Och flugan från igår, fick jag reda på av Ruth, att det var var en älgfluga! Och vad jag förstår på Medresenärskan, så har den flugit hela natten ända hem till henne!! ;) Ja naturen är allt både invecklad  och utvecklad ibland.....


Till mina vänner för kännedom : på lördag åker jag till Glädjen. Så ni behöver inte sätta igång stora larmet ;) Ankie med familj kommer hem från Bulgarien framåt kvällningen då. Och stora, lilla Pontusen fyller 15 år!! Egentligen fyller han inte förrän den 19, men då har dom pappavecka. Och alla börjar jobba eller börjar plugget. Så mormor firar lite i förskott. Ja jag säger väl som alla gamla tanter - han var ju nyss en liten plutt - rund i kinderna med skrattgropar. Nu är han 1,82 lång och ska köra moppe....



Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards