stinalill

Alla inlägg under augusti 2009

Av Stina - 25 augusti 2009 01:12

Nog är det väl för jävligt.... Sitter är med tarmvred igan - det var i och för sig väldigt länge sen sist. Mår pest och pyton och lite till. Har spytt två gånger och jag hoppas fortfarande, att det ska ge sig. Magen är som en spärrballong och jag mår illa hela tiden. Så kommer det körare emellanåt.... Åååå fy fan va eländig jag känner mig. Nu ÄR det faktiskt synd om mig.


Många tankar hinner fara genom huvét. OM jag måste opereras - kommer jag att fixa det med hjärtsvikten och allt?? Ska jag packa ryggan än?? När ska jag ringa?? Visst kommer det att släppa snart?? Jag har ju inte spytt avföring än.... Så´na här gånger önskar jag faktiskt, att jag bodde ihop med nå´n. För att få stöd och inte vara ensam om besluten.


Usch jag minns ju hur dålig jag var vid den sista operationen. Både före och efter. Jag fick lungemboli efter. Och jag grät krokodiltårar och BAD att få stanna längre på sjukan, när dom ville skjudsa hem mig. Det är faktiskt snart tre år sen! Efter det har jag haft tarmvred två gånger, men då har det gått över av sig själv. Ja och det gör de säkert nu oxå.... Hoppas, hoppas....

Av Stina - 24 augusti 2009 21:09

Detta har jag sysslat med idag. Åtta stycken likadana block är ihopsydda till två likadana fyrkantshalvor (med lite urklippt i hörnen) fast omvända i mönstret. Så ligger där åtta sydda "snören" och lite kantband, som hör till. Och vad i jösse namn ska då detta bli?? Grunna på det ni tills imorr´n!! ;)


Men i detta underbara väder har jag oxå tagit mig tid att sitta på balkongen. Egentligen är jag inte riktigt inställd på, att det fortfarande ska vara sån´t här finväder. Men ingen är mer tacksam än jag! :) Kanhända får jag lov, att åka till sjön imorr´n.  Får väl se hur det ser ut då. En lär väl "pissa på tallfället"....


"Imorse" när jag vaknade till och tittade på klockan stod hon på 8.15 Jag la mig såklart på den andra sidan och somnade om så skönt. Nästa gång jag vaknade stod klockan fortfarande på 8.15 Kollade på väckarklockan :10.45!! Klockskrället hade behagat stanna - dax för batteribyte.... Så småningom framåt eftermidda´n hoppade den igång igen!!? Undrar om den hade tänkt, att jag skulle sova HELA da´n ;)


När jag sen skulle sätta igång min lilla Huskystar - symaskinen - så vägrade den att mata fram. Efter diverse kollande, kom jag fram till, att fjädern som håller upp mataren, hade pajat. Jä..a förb....de symaskinshel...te!! Det var bara att ställa undan den för vidare befordran till nå´n symaskinslagare. Turligt nog har jag en till symaskin - en Bernette. Och ganska ny den oxå, men jag gillar den inte riktigt. Tycker den låter för mycket och den är liksom "skramlig" - den stämmer inte ihop med mig på nå´t sätt.  Men det är ju tur, att jag har den - nödmaskinen!!

Av Stina - 23 augusti 2009 20:15

Som ni ser, så har jag idag foto på min egen balkong plus grannens balkong utifrån..... Min balkong ser rätt menlös och blek ut bredvid. Inte för att det ska vara nå´n tävling, men nog kan man ju känna sig lite blek. Ändå tycker jag, att min balkong innehåller rätt mycket - men mycket syns ju inte utifrån - mitt älvlandskap, änglatrumpeten (jättestor nu!!), två stora krukor med husarknappar och luktärtor. Men ändå lutar det nog åt, att jag nästa år ska ta och planta en humle på sidan om balkongen. Det behöver bli lite jämvikt balkongerna emellan....


Ja där har jag setat i solens sken idag och sprättat gardiner. Först var det nästan lite kyligt, liksom när solen försvann bakom moln. Men sen blev det allt varmt och gott :) Och tanten njöt förstås och längtar inte alls till vintern....


Hörde på nyheterna, att dom har uppfunnit nå´n sorts klämma, som dom kan fästa på en klaff i hjärtat som läcker - och liksom täppa till läckaget. Och det är ingen öppen operation, utan dom går in genom ljumsken!  Ett litet hopp tänds ju hos tanten. Tänk om det vore möjligt!! Men antagligen ska man nog vara värre sjuk, än vad jag är.... Men nog vore det skönt, att kunna promenera utan att flåsa som om jag sprungit 100 meter på tio sekunder ;)


Men jag har tagit tag i det där med vikten nu - igen.... På TVÅ dagar gick jag ner 2,6 kilo!! Jag hade enbart trosor på båda gångerna, jag vägde mig på morro´n före frukost och jag har en relativt ny digital våg! Naturligtvis var det vätska alltihop i princip. Jag kissade mängder.  Men nog kan jag fundera, var all denna vätska har hållit hus i min kropp? Och ändå äter jag två gånger två Furix (vattendrivande) alla dagar.... Det enda jag gjorde var, att låta bli allt sött - glass, choklad och fikabröd. Och äta enligt Viktväktarnas modell. Dessutom drack jag precis så, som jag brukar göra. Ser fram emot att klämma några fler kilon - fettkilon....

Av Stina - 22 augusti 2009 18:38

Dagens sysselsättning - bilder ovan! Jag tror jag har gått in i nå´n sorts huslig period ;) Först var det inlagda gurkor och idag blev det grönsaksgratäng med svamp!! Vad månne komma härnäst?? Ska jag börja baka matbröd kanske....


Tyckte det såg så tomt ut på mitt lilla köksbord, så jag tog och sydde en duk idag oxå. Det är samma tyger som i gardinen och kökssoffan. Så det stämmer ihop. Så det blev inget av med allt det, som jag hade tänkt. Men blir det riktig sol imorr´n, kan jag ta med Ann-Louise´gardin till sjön och sprätta där, det som behöver sprättas. Så är jag en bit på väg iaf.


Jag råkade titta till på min vänsterhand idag och såg en stor bula precis nedanför tumleden på insidan av handleden. Först blev jag förskräckt, eftersom den var blå!! Tänkte det var en Waranblödning eller nå´t!! Men när jag drog undan blodådrorna såg jag ju, att den var ofärgad. Sen är den hård, men sviktar lite grand, när jag trycker hårt. Och den gör inte alls ont. Så den får jag väl fråga om, när jag kommer till doktorn nästa gång. Mycket knäppa saker på en gammal tant ;)

Av Stina - 21 augusti 2009 20:54

Egentligen är det svårt att förstå, hur lite man KAN göra under en dag.... Jag har gjort lite ändringar på en "bärväst" till Lasse, sen har jag ätit och setat vid datorn - Facebook m m. Och det är så himla trist. Att jag inte kan ta mig för något. Men jag har ingen att skylla på, annat än mig själv....


Igår kväll var det trevligt som vanligt i det gänget. Mycket prat, mycket skratt och mycket mat..... tyvärr åt jag för mycket - men det var så himla gott. Först lite snittar (jättegoda!) sen tre olika pajer (mums!) och efter det två blåbärspajer och hemgjord blåbärsglass (smask!) Och Lena blev firad efter konstens alla regler. En sång till Lena hade Annsan knåpat ihop och den sjöng vi för henne så klart. Och paket blev det oxå till 40-åringen. Gott att ha så´na vänner!!


Idag ringde min halvbror Nils och bjöd mig till sin sommarstuga utanför Sala nästa lördag. Det kan ju vara kul, att se hur han har det. Vi har ju inte haft allt för mycket kontakt, om man säger så. Han flyttade ju från oss med sin mamma, när han var ca ett och ett halvt år. Sen har det bara blivit sporadisk kontakt. Vår pappa låg ju inte precis på, för att upprätthålla kontakten.... Vi är nog en rätt konstig släkt egentligen, om man ser det utifrån.


Imorr´n måste jag ta tag i nå´t projekt. Jag har ju lite ideér - får se vad det kan bli.... Så har jag ju faktiskt köpt hem textilfärger oxå - både gul, grön, röd och royalblå. Och vit lakansväv har jag oxå hemma. Sen skulle jag bredda gardinen till Ann-Louise. Och sy bordstabletter åt Ankie. Det finns myyycket att göra.....

Av Stina - 20 augusti 2009 17:24

Ankie har tre gaaamla äppelträd i sin trädgård. Och jag tycker dom är så vackra, så vackra! Dom är skadade här och där och har fått sina grenar avsågade för föryngring. Men just det där att dom är gamla och knotiga tilltalar mig. Dom gamla grenarna och stammarna har nog sett mycket i sina dar.... Sen upptäckte jag att ett träd är ett sockerdricksträd!! Fast när jag var där, blev det ett Loka träd!!


Om en stund ska jag iväg på fest. Det är en av Björktrastentjejerna - Lena, som fyller 40 år!! Den yngsta lilltjejen i gänget! Minns när jag tjatade på henne, om hon inte var klar på utbildningen till förskollärare snart. Hon satt i kassan på Konsum och tjänade extra. Sen anställde jag henne på Solrosen först, sen fick hon gå vidare till Björktasten i en omorganisation. I nästa omorganisation blev hon flyttad tillbaka till Solroen. Ja jösses vad omorganisationer det har varit under åren.... Men det känns ändå bra att vara omorganiserad till pensionär nu ;)


Nu måste jag allt sticka, om jag ska vara där i tid för kidnappningen!

Av Stina - 19 augusti 2009 21:02

Idag blir du 15 år på riktigt Pontus!! Jag var ju lite före min tid.... Tänk att nu kör du snart moped - hoppas du tänker dig för, så det inte händer nå´t knas!! Tycker inte det var länge sen alls, då du var en rund och alltid glad liten baby med skrattgropar i kinderna! Du sov, åt, skrattade och var alltid så tillfreds med livet. Fast det tycker jag ju iofs, att du verkar nu oxå! Hoppas du haft en födelsedag, som du är nöjd med och att det gått bra, att börja skolan! Kramar från mormor

Av Stina - 19 augusti 2009 20:22

Ja inte hade jag räknat med nå´n riktig sommardag mer i år! Men det blev det!! Och ner till sjön bar det av! Även om jag sov ut ordentligt först. Sååå skönt att ligga där i solens värme och lyssna på bok. Det var en helt klarblå himmel ända till framåt 5-tiden. Fast i och för sig var det faktiskt rätt kallt i luften - 18 gradet mitt på da´n. Och - det var väldigt kallt i vattnet - iaf med mina mått mätt. Månne det bli en till soldag imorr´n....?


Översta bilden idag visar fröhuset från en Akleja. Hade ingen aning om, att dom såg ut så! Den undre bilden är en trätunna, som har gjort sitt - hemma hos Ankie. Tycker det gråa träet är så vackert med den faluröda väggen och blommande Lavendel bakom. Förresten släng inte det träet Ankie!! Om jag får??, så vill jag gärna ha det.... Ser tavelramar framför mig....


Annars får den skapande biten vika undan, när Tant Sommar kommit på besök!! Hon måste få all den uppmärksamhet hon förtjänar!! Och jag håller fullständigt med Medresenärskan, att det är "Tant Sommar"! Sen kommer "Farbror Höst" och efter det kommer den där gräsliga "Gubben Vinter"....


Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards